Skip to ContentSkip to Navigation
Society/business Scholierenacademie

Docentenmiddag: Kick-off Knowlands

Op donderdag 4 november 2021 organiseert de Scholierenacademie een docentenmiddag over ons nieuwe lespakket Knowlands. Dit lespakket bestaat uit een alfa-, een bèta- en een gammamodule. Praktische informatie...

Knowlands - onderzoeksfestival
Knowlands - onderzoeksfestival

Over Knowlands

Hoe stimuleer je nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding bij je leerlingen? Door ze onderzoek te laten doen! Knowlands is gericht op vwo 3 (en 4). Jij en je klas ontdekken samen het Knowlands onderzoeksfestival aan de hand van het onderzoek van 12 RUG-wetenschappers. Meer informatie over het lespakket vind je op de Knowlands-website.

Over de docentenmiddag: Kick-off Knowlands

Op 4 november verzorgen zes wetenschappers een sessie. Deze wetenschappers zijn ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van Knowlands. Daarnaast geven docenten Tom, Joanne en Marco - projectleider van respectievelijk de gamma-, alfa- en bètamodule - workshops.

Programma in het kort

13.15 uur Inloop met koffie en gebak
13.45 uur Opening en introductie: achtergrond Knowlands
14.15 uur Sessies: ronde 1
15.15 uur Sessies: ronde 2
16.15 uur Escaperoom
17.00 uur Borrel & ontvangst lespakket
18.00 uur Einde programma
v.l.n.r.: Brenda, Marijke, Panos, Jorge, Judith en Paolo
v.l.n.r.: Brenda, Marijke, Panos, Jorge, Judith en Paolo

Sessies

Hieronder zie je de verschillende sessies per ronde. Bij aanmelding kies je per ronde één sessie. Bij de indeling proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met ieders voorkeur.

Ronde 1

De begraafplaats als mini-samenleving - dr. Brenda Mathijssen

De begraafplaats is voor veel mensen een bijzondere plek. In deze sessie gebruiken we de begraafplaats als lens om naar de samenleving te kijken. Wat vertelt de begraafplaats over de doden die er begraven liggen? Over de levenden en de plaats waar zij wonen? En over sociaal-culturele veranderingen in de samenleving?

Hoe begeleid ik sociaal-wetenschappelijk onderzoek? - dr. Marijke Leliveld

In deze workshop verdiep je je in sociaal-wetenschappelijk onderzoek en hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden. Aan de hand van een concreet voorbeeld bespreekt Marijke bovendien wat veel gemaakte fouten zijn in de sociaal-experimentele onderzoeksmethode. Ook gaat ze graag met je in gesprek hoe het is om in de klas aan de slag te gaan met wetenschap.

Law, justice and fairness in the classroom - prof. dr. Panos Merkouris

During this workshop session Panos Merkouris will give a short introduction to his research about the interpretation of law, and he will discuss with you not only the perception of justice and fairness using situational examples, but also how important it is to learn how to construct a legal argument and be able to argue both sides of a given situation. There will also be room to discuss with Panos and each other how to teach academic skills such as interpretation and argumentation in class.

NB: de voertaal van deze sessie is Engels, maar voel je vrij om je in het Nederlands uit te drukken en/of vragen te stellen.

Computer science in your classroom - prof. dr. Jorge Pérez

How often do you use products of software in your daily life? And in your classroom? In an open discussion, Jorge will show you what a computer scientist does, how you can use the research of computer scientists in your own classroom and what your students can learn from all of this!

NB: de voertaal van deze sessie is Engels, maar voel je vrij om je in het Nederlands uit te drukken en/of vragen te stellen.

Van vraag tot een goed antwoord - dr. Judith Paridaen

Essentieel voor goed onderzoek is het bedenken van een goede onderzoeksvraag. Maar misschien nóg belangrijker is het goed kunnen beantwoorden van deze vraag. Dit klinkt logisch, maar het is niet altijd even eenvoudig. Het is iets waar zowel leerlingen, studenten en ook wetenschappers tegenaan kunnen lopen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je de juiste onderzoeksmethode kiest om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden? In deze workshop bespreekt dr. Judith Paridaen met voorbeelden uit haar eigen onderzoek hoe je tot een antwoord op je onderzoeksvraag komt. Daarnaast is er de gelegenheid om andere praktijkvoorbeelden uit de lespraktijk te bespreken.

Het gamma-pakket: praktische handvatten in de klas - Tom Drukker (docent maatschappijwetenschappen)

Bij Knowlands Gamma maken leerlingen kennis met sociaalwetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van de onderzoeken van verschillende wetenschappers van de RUG gaan leerlingen zelf oefenen met onderzoeksvaardigheden. Hoe kan je als docent dit lespakket inzetten als vaklessen bij de gammavakken of als vakoverstijgend project? In deze sessie krijg je praktische handvatten voor het gebruik!

Het alfa-pakket: nieuwsgierig naar de wereld om je heen - Joanne Schuitemaker (docent Nederlands)

Het alfaonderdeel van Knowlands is een lespakket over nepnieuws, wereldbeelden en eerlijkheid van referenda. In deze sessie laat ik zien hoe de lessenserie is opgebouwd en welke didactische keuzes we hebben gemaakt. Daarnaast ga je zelf aan de slag met een aantal opdrachten. Op die manier kun je na afloop meteen met het lespakket aan de slag in de klas

Het bèta-pakket: praktische handvatten in de klas - Marco Schots (docent wiskunde)

Hoe is het lespakket opgebouwd? Welke onderzoeksvaardigheden komen aan bod? En hoe kun je de hulpkaarten inzetten? Deze en andere vragen staan centraal in deze sessie. Ik vertel je graag meer over de opbouw van het bèta-pakket. Na afloop kun je meteen aan de slag in de klas.

Ronde 2

De begraafplaats als mini-samenleving - dr. Brenda Mathijssen

De begraafplaats is voor veel mensen een bijzondere plek. In deze sessie gebruiken we de begraafplaats als lens om naar de samenleving te kijken. Wat vertelt de begraafplaats over de doden die er begraven liggen? Over de levenden en de plaats waar zij wonen? En over sociaal-culturele veranderingen in de samenleving?

Hoe begeleid ik sociaal-wetenschappelijk onderzoek - dr. Marijke Leliveld

In deze workshop verdiep je je in sociaal-wetenschappelijk onderzoek en hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden. Aan de hand van een concreet voorbeeld bespreekt Marijke bovendien wat veel gemaakte fouten zijn in de sociaal-experimentele onderzoeksmethode. Ook gaat ze graag met je in gesprek hoe het is om in de klas aan de slag te gaan met wetenschap.

Law, justice and fairness in the classroom - prof. dr. Panos Merkouris

During this workshop session Panos Merkouris will give a short introduction to his research about the interpretation of law, and he will discuss with you not only the perception of justice and fairness using situational examples, but also how important it is to learn how to construct a legal argument and be able to argue both sides of a given situation. There will also be room to discuss with Panos and each other how to teach academic skills such as interpretation and argumentation in class.

NB: de voertaal van deze sessie is Engels, maar voel je vrij om je in het Nederlands uit te drukken en/of vragen te stellen.

Nuttig CO2: een scheikundige oplossing in de strijd tegen milieuvervuiling? - prof. dr. Paolo Pescarmona

Het klimaatprobleem houdt veel wetenschappers bezig. Professor Paolo Pescarmona doet bijvoorbeeld onderzoek naar Carbon Capture & Utilization (CCU), oftewel de omzetting van koolstofdioxide in nuttige producten. Maar wat kunnen we er allemaal van maken? Wat is het beste product om CO2 van te maken? In deze workshop gaan jullie samen met Paolo aan de slag met het uitwerken van deze vraag en tegelijkertijd verdiepen jullie in een originele leermethode.

Van vraag tot een goed antwoord - dr. Judith Paridaen

Essentieel voor goed onderzoek is het bedenken van een goede onderzoeksvraag. Maar misschien nóg belangrijker is het goed kunnen beantwoorden van deze vraag. Dit klinkt logisch, maar het is niet altijd even eenvoudig. Het is iets waar zowel leerlingen, studenten en ook wetenschappers tegenaan kunnen lopen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je de juiste onderzoeksmethode kiest om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden? In deze workshop bespreekt dr. Judith Paridaen met voorbeelden uit haar eigen onderzoek hoe je tot een antwoord op je onderzoeksvraag komt. Daarnaast is er de gelegenheid om andere praktijkvoorbeelden uit de lespraktijk te bespreken.

Het gamma-pakket: praktische handvatten in de klas - Tom Drukker (docent maatschappijwetenschappen)

Bij Knowlands Gamma maken leerlingen kennis met sociaalwetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van de onderzoeken van verschillende wetenschappers van de RUG gaan leerlingen zelf oefenen met onderzoeksvaardigheden. Hoe kan je als docent dit lespakket inzetten als vaklessen bij de gammavakken of als vakoverstijgend project? In deze sessie krijg je praktische handvatten voor het gebruik!

Het alfa-pakket: nieuwsgierig naar de wereld om je heen - Joanne Schuitemaker (docent Nederlands)

Het alfaonderdeel van Knowlands is een lespakket over nepnieuws, wereldbeelden en eerlijkheid van referenda. In deze sessie laat ik zien hoe de lessenserie is opgebouwd en welke didactische keuzes we hebben gemaakt. Daarnaast ga je zelf aan de slag met een aantal opdrachten. Op die manier kun je na afloop meteen met het lespakket aan de slag in de klas

Het bèta-pakket: praktische handvatten in de klas - Marco Schots (docent wiskunde)

Hoe is het lespakket opgebouwd? Welke onderzoeksvaardigheden komen aan bod? En hoe kun je de hulpkaarten inzetten? Deze en andere vragen staan centraal in deze sessie. Ik vertel je graag meer over de opbouw van het bèta-pakket. Na afloop kun je meteen aan de slag in de klas.

De middag wordt afgesloten met een escaperoom. Deze escaperoom zit in het lespakket en behandelt de onderzoekscyclus. De oplossing dient als entreeticket voor de borrel. Tijdens de borrel ontvang je bovendien het lespakket.

Praktische informatie

  • Wat? Docentenmiddag over onderzoeksvaardigheden en ons nieuwe lespakket Knowlands
  • Wanneer? Donderdag 4 november 2021
  • Hoe laat? 13.15 uur - 18.00 uur
  • Waar? Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap (Oude Boteringestraat 38, Groningen)
  • Prijs? Deze middag is gratis toegankelijk
  • Mee naar huis? De alfa-, bèta- of gammamodule van Knowlands
  • Vragen? Neem contact op met Dik Kootstra via scholierenacademie rug.nl
  • Aanmelden? Kan via onderstaande knop
Laatst gewijzigd:26 oktober 2021 11:30