Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportVirtual Reality en VisualisatieVirtual Reality en 3D-visualisatie

FArMa project

Simulatie van bedrijfsprocessen in een virtuele apotheek
Simulatie van bedrijfsprocessen in een virtuele apotheek

Een Nederlandse apotheker verbouwt zijn zaak gemiddeld eens in de vijftien jaar. Volgens de Groningse bedrijfskundige dr. Mark Mobach is zo'n verbouwing ook hét moment om goed te kijken hoe een apotheek is georganiseerd. Klanten van een apotheek willen bijvoorbeeld niet dat andere klanten kunnen meeluisteren met hun gesprek aan de balie en medewerkers willen zo weinig mogelijk lopen tussen de voorraadkasten en de uitgiftebalie. Het FArMa-project wil met de nieuwste inzichten uit zowel de bedrijfskunde als de architectuur de kans op een succesvolle apotheekverbouwing verder vergroten.

Mobach maakt voor FArMa geregeld gebruik van de mogelijkheden van virtual reality, het met hulp van krachtige computers nabootsen van de visuele werkelijkheid. Ook bij de (ver)bouw van andere organisaties kan daar gebruik van worden gemaakt.

Bovenaanzicht van een virtuele apotheek
Bovenaanzicht van een virtuele apotheek

Het Centrum voor High Performance Computing en Visualisatie op het Centrum voor Informatie Technologie van de RUG heeft zowel de rekenkracht als de visuele mogelijkheden om een onderzoeker als Mobach bij te staan. Met één klik van de muis kunnen plafonds worden verlaagd, meubels verschoven of extra planten in een apotheek worden geplaatst. Het effect van de inrichting van de apotheek op de beleving van de ruimte (zichtlijnen, privacy) wordt direct duidelijk voor alle betrokkenen.

De bedrijfsprocessen in de apotheek worden gevisualiseerd door middel van gesimuleerde 'agents', die personeel en patiënten representeren. Het gedrag van deze 'virtuele mensen' is gebaseerd op voormetingen in de echte (oude) apotheek.

In de media

In het tv-programma 'Adams Appel' laat Mark Mobach in zien hoe zijn onderzoeken met hulp van Virtual Reality specialist Martijn Kragtwijk worden vertaald in bijna aanraakbare computeranimaties. Bekijk de uitzending.

Publicaties

Mark P. Mobach: "Do Virtual Worlds Create Better Real Worlds?", Virtual Reality, Springer »

Laatst gewijzigd:14 maart 2016 10:00