Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportVirtual Reality en VisualisatieVirtual Reality en 3D-visualisatie

Astronomie

Sinds het begin van de moderne astronomie heeft de wetenschappelijk gemeenschap grote interesse getoond voor visualisatie. Astronomie staat niet alleen bekend om de fraaie 2-dimensionale plaatjes, maar ook vanwege de enorme hoeveelheid data die geproduceerd wordt. Deze data kan zo complex zijn, dat de derde dimensie - zoals beschikbaar in onze Reality Cube - zeer handig kan zijn om de data te begrijpen. Mensen hebben in de Reality Cube interessante aspecten van hun data 'ontdekt', die ze niet eerder gezien hadden op hun desktop computer.


Kosmisch web in de Reality Cube
Kosmisch web in de Reality Cube

Het kosmische web

Het universum is gevuld met een soort schuimig netwerk van sterrenstelsels.  Gebruikmakend van de Sloan Digital Sky Survey, bestudeerde R. van Weygaert de draadvormige of vlakke structuren en de naastgelegen bijna lege ruimtes, die zich onder invloed van zwaartekracht hebben gevormd uit minieme dichtheidsverstoringen in het zeer vroege heelal.

Botsende sterrenstelsels

Botsende sterrenstelsels

Astronoom John Dubinsky simuleerde de botsing van onze Melkweg met het Andromeda-stelsel en maakte daarvan een paar opvallend mooie 2D animaties. Uiteraard kunnen deze simulaties beter bestudeerd worden in onze Reality Cube met de speciaal hiervoor ontwikkelde real-time viewer. »

Volume rendering van NGC 6946
Volume rendering van NGC 6946

3D Volume rendering van NGC 6946

Tijdens zijn promotie onderzoek bij het Kapteyn Instituut heeft Rense Boomsma zeer gevoelige metingen gedaan van het sterrenstelsel NGC 6946. Hij vond waterstof wolken met een zeer grote snelheid en enig bewijs voor de toename van recente gas toename.

Structuur van sterrenstelsels
Structuur van sterrenstelsels

Grote structuren

M.Aragón Calvo heeft bij het Kapteyn instituut gekeken naar de structuren van sterrenstelsels op grote schaal. Hij heeft een filter bedacht dat automatisch de structuren indeelt naar bolvormigheid, draadvormigheid en vlakheid. De uitkomst daarvan is gebruikt als kleur van de sterrenstelsels tijdens visulalisaties in de Reality Cube.

Laatst gewijzigd:19 januari 2017 15:54
printOok beschikbaar in het: English