Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportVirtual Reality en VisualisatieVirtual Reality en 3D-visualisatie

Kunst en tentoonstellingen

Virtual Reality, en 3D in het algemeen, is een krachtig platform voor veel kunstzinnige toepassingen. Het HPC/V werkt actief mee aan tentoonstellingen voor musea, en ondersteund ook kunstenaars die in 3D willen werken. Zo dient de Reality Cube als het instrument voor een abstracte voorstelling, en kan het Reality Theatre gebruikt worden voor het uitvoeren van performances.


Een theatervoorstelling in het Reality Center
Een theatervoorstelling in het Reality Center

The Cave, een theatervoorstelling in 3D

Wikke van Houwelingen slaagde voor zijn MFA Examen aan het Frank Mohr Instituut met twee producties en een essay. Op 9 juni 2006 speelde in het 3-D theater van het Centre voor High Performance Computing & Visualization CAVE, een door hem ontworpen virtuele reis door gangen en kamers om tenslotte terecht te komen in de grot van Plato.

Virtuele reconstructie van oude boederij.

Virtuele archeologie: Professor van Giffen

In het voorjaar van 2006 liep in het Groninger Museum de tentoonstelling 'Professor Van Giffen en het geheim van de wierden'. In een spectaculaire 3D film, door het HPC/V gemaakt in samenwerking met Kunstacademie Minerva, werd de door van Giffen opgegraven wierde van Ezinge tot leven gebracht.

2.5 Dimensions, een oneindig bos door Michiel Koelink

2.5 Dimensions

Martijn Kragtwijk ondersteunde Michiel J. Koelink van het Frank Mohr Instituut met het maken van zijn werk '2.5 Dimensions'. Het neemt de toeschouwer mee op een willekeuring wandeling door een oneindig bos, dat is opgebouwd uit een groot aantal hi-res panorama foto's van een echt bos.
Projecties voor op Martinitoren

De Martinitoren in de schijnwerpers

In het centrum voor High Performance Computing and Visualization ontwierp Xinjian Lu voor zijn eindexamenwerk, een virtueel model van de Martinitoren, met daarop een geprojecteerd een sequentie van historische en symbolische beelden. »

Floating Sculpture with Frans, Berk and Marte

Floating Sculpture

Frans van Hoesel en Berk Hess hebben het virtuele kunstwerk 'Floating Sculpture' gerealiseerd, dat ontworpen en geregiseerd is door Marte Röling voor de opening van de Zernikeborg in September 2002. Het kan nog steeds bekeken worden in de Reality Cube.

The Visual Human; doorsnede veranderd met de positie van de liftcabine

Levels of Detail

In de lift van de Zernikeborg heeft het HPC/V een speciale spiegel gemonteerd. Zodra die geactiveerd is, veranderd het in een computerscherm. Meerdere programma’s zijn ontwikkeld, zodat er een dagelijks wisselende show kan worden vertoond. De inhoud is altijd afhankelijk van de beweging van de liftcabine.

Werk van Rune Peitersen
Werk van Rune Peitersen

Rune Peitersen

In samenwerking met het centrum voor High Performance Computing and Visualisation creëerde Rune Peitersen een paar korte animaties met vleeslijkende objecten.

Kunst in de Reality Cube
Kunst in de Reality Cube

E-serie

Ax710 wordt gevormd door Ruud Akse samen met Zwaan Ipema. In opdracht van het Platform GRAS (Groningse Architectuur en Stedenbouw) organiseerden zij met hulp van het HPC/V een diner in de Zernikeborg voor alle belangrijke relaties. »
Laatst gewijzigd:10 juli 2018 09:47
printOok beschikbaar in het: English