Skip to ContentSkip to Navigation
Society/business Center for Information Technology News

Hoe zit het met de verkeersveiligheid bij scholen?

07 september 2018
Verkeerssituatie bij scholen
Verkeerssituatie bij scholen

De Geodienst van het CIT heeft in opdracht van RTL Nieuws alle door de politie geregistreerde ongelukken per schoolomgeving in kaart gebracht.

Bijna 9 op de 10 scholen ervaren verkeersproblemen in de directe omgeving. Dat is niet vreemd: in de buurt van scholen gebeurden de afgelopen drie jaar ruim 10.000 ongelukken.

Verder onderzoek

Bij scholen in een grote stad zijn dertien keer zo veel ongelukken als bij scholen op het platteland. Vooral rondom basisscholen zijn er problemen. Foutparkeren, drukte op toegangswegen, te hard rijden en onoverzichtelijke verkeerssituaties zijn daarbij de meestgenoemde knelpunten. Samen met de vakgroep Verkeerspsychologie van de RUG wordt er de komende tijd verder onderzoek gedaan naar de verkeerssituatie rondom scholen.

Bekijk hoeveel ongelukken bij jouw school gebeurden

Laatst gewijzigd:17 december 2019 08:48

Meer nieuws

  • 15 juni 2021

    Van ‘gesloten’ wetenschap naar Open Science

    Vera Heininga is sinds januari 2021 de Open Science coördinator en beoogd programmaleider van het aanstaande Open Science programma van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze promoveerde in 2017 met een proefschrift dat ten dele gericht was op...

  • 17 mei 2021

    ‘Jongeren stimuleren, dat is mijn belangrijkste taak’

    Vierenhalf jaar geleden ontving hij de Nobelprijs. Tijdens de uitreiking in Stockholm nam Ben Feringa zich voor: nu ga ik wetenschap op de kaart zetten. Zijn missie krijgt een nieuwe impuls met de oprichting van het Ben Feringa Fonds, bedoeld om de...

  • 10 mei 2021

    ‘Gun dementerenden meer vrijheid hun sociale leven vorm te geven’

    Thuiswonende ouderen met geheugenproblemen zijn buitengewoon vindingrijk om zelf controle te houden over hun activiteiten buitenshuis. Demografen Jodi Sturge en Mirjam Klaassens zijn onder de indruk. ‘Of deze mensen meer kunnen dan we denken? Nee,...