Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieICT & OnderwijsDocentprofessionalisering

Storytelling as a teaching tool

  • Wilt u uw studenten inspireren terwijl u colleges geeft?
  • Wilt u verhalen vertellen en theatertechnieken gebruiken om uw onderwerp beter voor het voetlicht te brengen en goed aan te sluiten bij het leerproces van de student?
Doelgroep Docenten die verhalen en vertel- en theatertechnieken willen gebruiken ter ondersteuning en verbetering van hun colleges.
Niveau Geen (onderwijskundige) ervaring vereist
Data 15 november & 29 november
Studielast 20-22 uur
Kosten 600 euro
Aantal deelnemers 6-8 deelnemers
Voertaal Afhankelijk van de inschrijvingen: Nederlands/Engels

Het vertellen van verhalen is een van de oudste en effectiefste lesvormen. In een verhaal krijgen verteller (docent) en luisteraars (studenten) de mogelijkheid het leerproces te optimaliseren door cognitie, emotie en imaginatie te integreren in het didactische proces. Goed vertellen is een kunst en een kunde.

Centraal in de training staat het begrip 'praktijkdidactiek': de integratie van inhoud, vorm en interactie met studenten.
Gewerkt wordt aan:

  • de techniek van het vertellen;
  • het omgaan met de opbouw, structuur, spanningsboog, variatie in presentatie, les en college;
  • het gebruik van verhalen, vertel- en theatertechnieken in eigen lessen;
  • wanneer, wat en hoe te doen om studenten te boeien en hun leerproces te optimaliseren;
  • de vertaalslag van verhaal naar creatieve werkvormen in de eigen lessen.

U gaat experimenteren met diverse praktijkdidactische technieken (onder meer professioneel verhalen vertellen en diverse theatertechnieken), gericht op grote groepen en op kleine groepen. U leert spelen met vorm en contact om de inhoud te laten aansluiten bij de leervragen van de student. Er is uitgebreide ruimte voor regieaanwijzingen en feedback. De oefeningen worden afgewisseld met korte theoretische toelichtingen en metaforen over de relatie trainer/docent-student.

U dient rekening te houden met enige zelfstudie vóór en tussen beide workshopdagen.

Reacties deelnemers


- "Dankzij de training is mijn gevoel van 'ik tegen de zaal' opgeschoven naar 'ik met mijn studenten'. Door deze bevrijding uit mijn zelf gecreëerde isolement ben ik het geven van colleges veel prettiger gaan vinden."
Universitair docent bedrijfskunde.
- "De cursus om boeiendere hoorcolleges te geven was voor mij in meer dan een opzicht een verrijking. Ik leerde niet alleen hoe ik als docent journalistiek een betere structuur aan kan brengen in de kennis die ik via mijn hoorcolleges moet overdragen. De tips over het opbouwen van een verhaal zijn bijvoorbeeld ook nuttig geweest om zelf beter te kunnen uitleggen hoe een nieuwsartikel in elkaar steekt. Bovendien heb ik interessante dingen gehoord over de manier waarop mensen communiceren en veel kennis opgestoken over groeps- en machtsprocessen die niet alleen relevant zijn bij het lesgeven."
Redacteur/verslaggever bij het ANP en docent journalistiek

Laatst gewijzigd:22 maart 2018 10:39
printView this page in: English