Decentralisatie en openbaar bestuur
De uitvoering van overheidstaken geschiedt van oudsher voor een groot deel op decentraal niveau: door provincies en – met name – gemeenten. Zeker sinds de decentralisaties in het sociaal domein is duidelijk dat dat niet altijd zonder slag of stoot gaat.
De grote hoeveelheid taken, het vaak beperkte budget, en de noodzakelijke samenwerking tussen overheden, bestuurslagen en met maatschappelijke organisaties en bedrijven leiden tot tal van ingewikkelde juridische vragen. Wie doet wat, wie is waarvoor verantwoordelijk, en hoe ziet de controle eruit? Ondertussen leidt de benadering van gemeenten als uitvoeringsorganisaties ook tot serieuze vragen over de gemeente als politieke en democratische gemeenschap: hoe verzekeren we dat decentrale overheden ook in dat opzicht hun rol kunnen waarmaken, zonder dat dat leidt tot onderlinge verschillen die te groot worden?
Het gemeenterecht is van oudsher in de Grondwet en de Gemeentewet en een aantal bijzondere (organieke) wetten geregeld. Het heeft zijn eigen systeem en ook zo zijn eigenaardigheden, en de praktijk wijkt soms af van wat er in de wet te vinden is. Die eigen karakteristieken werken door in concrete kwesties waarvoor de praktijk zich gesteld ziet, ook op tal van bijzondere rechtsgebieden zoals het omgevingsrecht of het openbareorderecht. Wij onderzoeken de wisselwerking tussen dergelijke rechtsgebieden en uitgangspunten. Zowel de bevoegdheden en werkwijzen binnen de gemeente als in de interbestuurlijke verhoudingen staan daarbij centraal. Maar ook de verhouding tussen gemeentelijke regels, beleidsregels en landelijke en Europese regelgeving roept nog steeds tal van vragen op, ook als gevolg van de toegenomen reikwijdte en betekenis van grondrechten. Ook dergelijke vragen hebben onze interesse.
- Herman Bröring
- Solke Munneke
- Jelle Roelfsema
- Bas Tadema
- Albertjan Tollenaar
- Wytze van der Woude
Laatst gewijzigd: | 03 september 2024 12:34 |