Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

Actualiteiten Bestuurs(proces)recht

Deze cursus heeft plaatsgevonden.
NOvA logo 4 PO-punten

Het bestuursrecht is voortdurend in beweging. Wat zijn recente ontwikkelingen in de werkwijze van de bestuursrechter? Hoe heeft de rechter in het afgelopen jaar geoordeeld over de kernbegrippen van de Algemene wet bestuursrecht?

In de cursus Actualiteiten Bestuurs(proces)recht geven prof. mr. dr. Bert Marseille en prof. mr. dr. Hanna Tolsma een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het bestuursrecht. Door actuele jurisprudentie te behandelen, krijgt u een goed overzicht van de stand van zaken in het bestuurs(proces)recht. Uiteraard heeft u tijdens deze cursus de gelegenheid om vragen te stellen en met de docenten van gedachten te wisselen.

Deze cursus is bijzonder interessant voor overheidsjuristen, advocaten die te maken krijgen met het bestuurs(proces)recht en andere juristen die zich hiermee bezighouden.

prof. Hanna Tolsma

Prof. mr. dr. Hanna Tolsma is als hoogleraar Besluitvorming en rechtsbescherming in het omgevingsrecht verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2020 is Hanna benoemd tot hoogleraar Besluitvorming en rechtsbescherming in het omgevingsrecht (in het kader van het Aletta Jacobs stimuleringsfonds). Zij publiceert regelmatig op het terrein van het algemeen bestuurs(proces)recht en het omgevingsrecht. Hanna is onder meer rechter-plaatsvervanger in de Rechtbank Noord-Nederland en lid en plaatsvervangend vz. Bezwaarschriftencommissie ministerie van VWS.

prof. Bert Marseille

prof. mr. dr. Bert Marseille is hoogleraar bestuurskunde, in het bijzonder de empirische bestudering van het bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bert is onder meer raadsheer-plaatsvervanger bij de Centrale Raad van Beroep, voorzitter van de redactie van het Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht, redacteur van het Commentaar Algemene wet bestuursrecht en vaste annotator van Ars Aequi.

Alle informatie op een rijtje

Docenten

Prof. mr. dr. H.D. (Hanna) Tolsma
hoogleraar Besluitvorming en rechtsbescherming in het omgevingsrecht, Rijksuniversiteit Groningen