Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden

Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden

Jaarlijks behalen honderden bachelor- en masterstudenten hun diploma aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid in Groningen. Ongeveer 94% van de alumni wordt na afstuderen werkzaam in het juridische werkveld op academisch niveau. Zij stromen onder meer door naar functies als advocaat, parketsecretaris, notaris en belastingadviseur.

Juridische Vaardigheden

In dergelijke functies is een goede beheersing van juridische vaardigheden – zoals onderzoeks-, schrijf- en spreekvaardigheden – van groot belang. De Faculteit Rechtsgeleerdheid kent sinds een aantal jaren een gedegen vaardighedenlijn in het onderwijs met de vakken Juridische Onderzoeksvaardigheden 1 en 2, de Studentenrechtbank en de masterscriptie. Deze vaardighedenlijn bevat een logische opbouw in leerdoelen en competenties met toenemende moeilijkheidsgraad.

Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden

Om het vaardighedenonderwijs binnen de bachelor- en masteropleiding blijvend te ontwikkelen en te versterken, is op 1 september 2022 het Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden (GCJV) opgericht. Het GCJV is een kennis- en expertisecentrum op het gebied van juridische vaardighedenonderwijs. Het centrum wordt geleid door een team van docent-onderzoekers en student-assistenten. Zij ontwikkelen aanvullend onderwijsmateriaal, zoals kennisclips, en organiseren activiteiten gericht op de ondersteuning van studenten en docenten. Alle activiteiten van het GCJV zijn gericht op het ontwikkelen en versterken van juridische vaardigheden en het creëren van een herkenbare en samenhangende vaardighedenlijn in het bachelor- en masteronderwijs.

Ben je student of docent en wil je meer informatie over het GCJV, kijk dan ook eens op onze Brightspace pagina.