Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Linking emissions trading systems

A law and economics analysis
Promotie:F.G. (Fitsum) Tiche, Dr
Wanneer:06 juli 2017
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. O. (Oscar) Couwenberg
Copromotor:S.E. (Stefan) Weishaar, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Linking emissions trading systems

Analyse van koppelen emissiehandelssystemen

Emissiehandelssystemen zijn een mechanisme om de externe kosten van vervuiling te internaliseren. De afgelopen 10 jaar is het aantal emissiehandelssystemen sterk gegroeid. Sinds de Europese Unie (EU) in 2005 het grootste emissiehandelssysteem van de wereld (ETS) heeft gelanceerd, is het aantal systemen tot 18 gestegen. In 14 landen wordt aan plannen voor de lancering van in totaal 17 emissiehandelssystemen gewerkt. Met de stijging van het aantal ETS's, is het koppelen van ETS’s vanaf de vroege jaren 2000 belangrijker geworden. Het koppelen van emissiehandelssystemen maakt handel tussen de systemen mogelijk en leidt tot een kostenreductie. In dit proefschrift wordt op basis van een rechtseconomische analyse beoordeeld of de koppeling van verschillende ETS's met elkaar de kosten- en milieueffectiviteit van de koolstofmarkt kan bevorderen.

Fitsum Gebremichael Tiche verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.