Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
IPR, proces & arbitrage

De grondslagen van het conflictenrecht

Niek Peters heeft onderzoek gedaan naar de grondslagen van het conflictenrecht alsmede de wijze waarop het conflictenrecht en het vreemde recht worden behandeld in gerechtelijke en arbitrale procedures.

Peters beschrijft in zijn proefschrift de historische ontwikkeling van het conflictenrecht en zijn moderne grondslagen. Daarbij wordt uiteengezet op welke wijze het internationale recht alsook het communautaire recht invloed kunnen uitoefenen op het conflictenrecht en het resultaat van de verwijzing. Daarna gaat hij in op de vraag hoe de grondslagen van het conflictenrecht zich vertalen naar de praktijk. Daartoe onderzocht Peters hoe het conflictenrecht wordt behandeld in procedures bij de rechtbanken, de gerechtshoven en de Hoge Raad en hoe het procesrecht ingrijpt op die behandeling. Vervolgens komt aan bod wat de positie is van het vreemde recht in procedures bij de rechtbanken, de gerechtshoven en de Hoge Raad, hoe de inhoud van het vreemde recht moet worden vastgesteld en wat er dient te geschieden als dat niet lukt binnen een bekwame termijn. Ook besteedt Peters aandacht aan de processuele belangeneis in het conflictenrecht en het facultatief conflictenrecht. Tot slot gaat hij in op de rol van het conflictenrecht in arbitrale procedures. In dat verband bespreekt hij onder meer op welke wijze het toepasselijke recht moet worden bepaald dat van toepassing is op de arbitrabiliteit, de bevoegd- en bekwaamheid van partijen, de arbitrageovereenkomst, de regels die het arbitraal geding betreffen en het materiële geschil van partijen.

Niek Peters verrichtte zijn onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Public Interests and Private Relationships aan het onderzoeksinstituut GCL van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de RUG.