About us Faculty of Religion, Culture and Society Education
Header image Student life at Religion, Culture and Society

Wat kunnen organisaties doen om de risico's van te veel thuiswerken te voorkomen? (3)

Date:21 June 2023
Judith Deliën

De coronacrisis heeft een blijvende invloed gekregen op hoe mensen werken. Voor het mastervak Zingeving en organisatieculturen probeerde ik vanuit verschillende perspectieven antwoord te geven op de vraag: 'Wat kunnen organisaties doen om de risico’s van te veel thuiswerken te voorkomen?' In mijn vorige blogpost besprak ik hoe de structuur van een organisatie vormgegeven kan worden om de risico’s van te veel thuiswerken te voorkomen; in de tweede blogpost ging ik in op wat een zorg-ethische visie bij kan dragen in het voorkomen van de risico’s van te veel thuiswerken. De laatste blogpost gaat over welke emoties gemanaged moeten worden om de risico’s van te veel thuiswerken te voorkomen.

Voor het derde deel van mijn onderzoek gebruik ik het artikel ‘Emotions and social movements: Twenty years of theory and research’ van James M. Jasper (2011). Emoties beïnvloeden gedrag op een doelgerichte manier, dat wil zeggen dat onze gevoelens een reden of een functie hebben. Ook kun je emoties bij anderen opwekken om dingen voor elkaar te krijgen. Tot slot helpen emoties om onze voortdurende deelname aan collectieve actie te verklaren.

Uit het artikel van Jasper blijkt dat het voorkomen van twee belangrijke emoties, angst en bezorgdheid, belangrijk is. Dit kan men bereiken door medewerkers voldoende macht te geven en schuldgevoel te voorkomen. De macht van een medewerker kan worden vergroot en schuldgevoel worden verkleind of voorkomen door bijvoorbeeld zelf invloed te hebben op de werktijden, vergadermomenten en keuze uit fysieke en virtuele mogelijkheden.

Ook is het belangrijk dat de gehechtheid aan het collectief (de werkomgeving) minstens zo groot is als de gehechtheid aan een subeenheid (het thuisfront). Dit kan men bereiken door emotionele binding met het werk te bevorderen. Dit kunnen leidinggevenden doen door bijvoorbeeld oprechte interesse te tonen bij het werk dat iemand doet, te informeren naar de persoonlijke situatie van de medewerker en te praten over niet-werkgerelateerde onderwerpen. Ook het regelmatig plannen van live-bijeenkomsten draagt hieraan bij.

Tot slot nog een tip voor leidinggevenden: leid de liefde van je medewerkers voor hun kinderen in goede banen. Creëer bijvoorbeeld kinderopvang op de werkplek waardoor men minder geneigd is thuis te werken.

Dit was mijn laatste blogpost over dit onderwerp, ik hoop dat jullie het leuk vonden om een kijkje in de keuken te krijgen van mijn opleiding!

Judith Deliën volgt de Werk en Zingeving-track aan onze faculteit.