About us Faculty of Religion, Culture and Society Education
Header image Student life at Religion, Culture and Society

Het eerste blok van Werk & Zingeving: wat is zingeving en hoe treed je daarover in gesprek? En hoe kijken we eigenlijk naar het concept ‘werk’?

Date:01 February 2024
Carien van der Velde

Carien van der Velde volgt het masterprogramma Werk & Zingeving aan onze faculteit en vertelt wat meer over wat ze in blok 1 gedaan heeft!

Tijdens het eerste blok van de master Werk & Zingeving heb ik vakken gevolgd over gesprekstechnieken, zingeving en perspectieven op werk. Hoe treed je zinnig met elkaar in gesprek? Wat bedoelen we precies met ‘zingeving’? En hoe heeft werk zich in de loop der jaren ontwikkeld? Deze vragen stonden daar bij centraal. Soms waren er geen eenduidige antwoorden, wat vaak interessante discussies opleverde. In mijn ervaring word je in deze vakken theoretisch onderlegd én denk je tegelijkertijd na over de praktijk. Zo gingen we bij het vak ‘Zinnig in gesprek’ concreet aan de slag door met elkaar allerlei gespreksoefeningen te doen. Dat voelde soms ongemakkelijk, maar daardoor vond ik het juist heel leerzaam. ‘Perspectieven op werk’ was meer theoretisch, bij deze cursus doken we in de geschiedenis van werk. Hoe keek men vroeger tegen werk aan en welke actuele ontwikkelingen kunnen grote veranderingen teweegbrengen – zoals de robotisering van werk? Wat het extra interessant maakte, was het feit dat dit vak gegeven werd door een antropoloog en filosoof, dat zorgde voor heel gevarieerde colleges.

Het meest interessante vak vond ik echter ‘Zingeving: een eigen perspectief’, waar we als studenten gingen nadenken over wat zingeving nou eigenlijk betekent. Ieder college werd benaderd vanuit een andere expertise en bood ons een verscheidenheid aan perspectieven op het concept. Ontstaat zingeving bijvoorbeeld wanneer je meerdere facetten van je identiteit congruent met elkaar weet te verbinden? Of is het meer een kwestie van de betekenis die je geeft aan ‘morele groei’? De bedoeling was om vanuit de theorie een eigen kijk op zingeving te ontwikkelen. Daarbij kregen we de opdracht een ‘concept map’ te ontwerpen, waar we op visuele wijze lieten zien hoe onze eigen kijk op zingeving zich heeft ontwikkeld:

decorative image
'Concept map' van Carien

Hoe beschouw je zingeving vanuit persoonlijk, professioneel en academisch perspectief? Deze opdracht ontwikkelde je in stappen, waardoor je eigen groei ook goed zichtbaar werd. Daarnaast volg je dit vak samen met studenten van de master Geestelijke Verzorging. Hoewel het onderwijs nog steeds kleinschalig was, zorgde dit voor interessante uitwisselingen en perspectieven. Kort samengevat heb ik de vakken uit het eerste blok ervaren als zowel theoretisch als praktijkgericht, aangevlogen vanuit heel interdisciplinaire benaderingen. Als je het leuk vindt onderwerpen als zingeving, waardengerichte gespreksvoering en perspectieven op werk vanuit verschillende zienswijzen te onderzoeken, kan ik deze master van harte aanraden!

Carien van der Velde is MA-student Werk en Zingeving.

Tags: students, courses