Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Best Practice Award 2022 gewonnen door de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap!

22 april 2022

De Faculteit GGW heeft de allereerste Best Practice in Teaching & Learning Award van de Rijksuniversiteit Groningen gewonnen. De faculteit sleepte deze eervolle onderscheiding in de wacht vanwege haar blended learning curriculum met podcasts en discussiegroepen die onderdeel zijn van de bachelorcursus Climate Change, End Times, and Sustainable Futures .

Een echt passieproject

De Best Practice Award is de opvolger van de vroegere jaarlijkse Docent van het Jaar-verkiezing. Op 8 april, de laatste dag van het RUG Onderwijsfestival 2022, werd de winnaar bekendgemaakt. ‘Ik ben enorm trots op deze award,’ aldus dr. Erin Wilson , docent en coördinator van het vak. ‘De cursus The End of the World as We Know It? Climate Change, End Times, and Sustainable Futures was voor mij een echt passieproject.

Door de reacties van onze studenten in de cursusevaluaties wisten we al hoezeer zij de cursus waardeerden. Ook aan het eind van de cursus, toen de studenten een bedankbrief (zie foto) aan ons gaven met een doosje vegan bonbons! Dat het vak nu dan ook nog zo erkend wordt door een jury van vakgenoten, docenten en studenten is de kers op de taart.’

Een woord van dank namens alle studenten, na afloop van de cursus
Een woord van dank namens alle studenten, na afloop van de cursus

Podcasts en gastdocenten

‘We zijn enorm verrast en voelen ons vereerd door de award,’ aldus PhD-kandidaat Linde Draaisma, die als onderzoeks- en onderwijsassistent nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de cursus. Zij co-produceerde de podcast: ‘Tijdens het eerste jaar dat we dit vak aanboden (2020/2021) konden we vanwege de pandemie alleen online lesgeven. We merkten dat slechts ongeveer een derde van de studenten meedeed aan de live online lessen, maar dat velen wel achteraf naar de opnames luisterden of keken. Erin kwam met het idee om een podcastserie te maken, zodat we met gastdocenten konden blijven werken en studenten ook een pauze kregen van het stilzitten achter hun computer. We interviewden antropologen, archeologen, sociologen, politicologen, historici, filosofen en religiewetenschappers zodat studenten de thema’s vanuit allerlei perspectieven konden bestuderen. We wilden dat studenten inspiratie op konden doen uit de lezingen, maar ook wilden we een ruimte wilden creëren voor studenten (en onszelf) om over angsten, frustraties en hoop rondom klimaatverandering te kunnen praten.’

Best practice

Om mee te dingen naar de Best Practice Award kon elke faculteit van de RUG een ‘best practice’ insturen, oftewel een onderwijsmethode die effectiever blijkt dan andere. De GGW-faculteit won de eerste prijs, met haar combinatie van podcasts en discussiegroepjes op de faculteit behorende bij het derde jaar van de bachelorcursus over klimaatverandering. Draaisma: ‘Met deze nieuwe award gaat het om het delen van ervaring en kennis en kan ook een heel team in het zonnetje gezet. Erin heeft het vak in 2020 opgezet samen met prof. dr. Susanne Luther. Dr. Tina Otten maakte dit jaar deel uit van het onderwijsteam – zonder haar hadden we nooit zoveel studenten kunnen begeleiden: meer dan 120! – en Henk van Putten (ICT-, web- en onderwijscoördinator) zorgde voor de roosters en heeft het logistiek mogelijk gemaakt dat wij zes kleine groepen studenten twee keer per week konden faciliteren.’

*tekst loopt door onder de foto

Team Climate Change
V.l.n.r.: rector magnificus Cisca Wijmenga, docenten Tina Otten, Linde Draaisma, Erin Wilson en onderwijscoördinator Henk van Putten

‘Deze studenten geven me hoop’

Dr. Erin Wilson is trots en voldaan dat de cursus zo goed heeft uitgepakt: ‘Ik wilde een cursus samenstellen waarin studenten hun angsten over klimaatverandering konden uiten; konden leren over de verschillende religieuze, filosofische en politieke wereldbeelden die bepalen hoe mensen en gemeenschappen van over de hele wereld naar de relatie tussen mens en natuur kijken en derhalve omgaan met klimaatverandering; en waarin de studenten die opgedane kennis leren toepassen op uitdagingen zoals klimaatconflicten, vluchtelingen, het verlies van inheems land en erfgoed, en hoe we hoop creëren en actie mobiliseren in onszelf en anderen. Deze studenten geven me hoop, eerlijk waar! Wat een inspirerende groep mensen. Ik kijk ernaar uit om dit vak in september 2022 alweer voor de derde keer te mogen geven!’

>> Meer info over de Best Practice in Teaching & Learning Award 2022 en het juryrapport

Laatst gewijzigd:07 september 2023 12:31
View this page in: English

Meer nieuws