Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie RUG-medewerkers treden toe tot de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

12 februari 2018

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) heeft Jan-Willem Romeijn en Jacquelien Scherpen benoemd als nieuw lid. Jouke de Vries is benoemd als directeur.

Jacquelien Scherpen

Jacquelien Scherpen is hoogleraar Discrete Technologie en Productie Automatisering (DTPA) bij de Faculty of Science & Engineering en voorzitter van het Groningen Engineering Center (GEC). Ze heeft aan de wieg gestaan van de oprichting van dit Engineering Center, dat al het onderzoek en onderwijs op het terrein van engineering binnen de RUG bij elkaar brengt. Het onderzoek van Scherpen bevindt zich op het snijvlak van de fundamentele wiskunde en de toepassingen in de engineering en industrie. Ze werkt nauw samen met industriële partners en verschillende van haar wetenschappelijke vindingen worden toegepast in de industrie.

Website van Jacquelien Scherpen
Jacquelien Scherpen in beeld

Jan-Willem Romeijn

Jan-Willem Romeijn is hoogleraar Wetenschapsfilosofie aan de RUG. Zijn onderzoek is gericht op methodes van wetenschappelijk onderzoek en in het bijzonder waarschijnlijkheidsberekening en statistische analyse. Romeijn traint rechters in het kader van de Bijscholing Noord-Nederlandse Gerechten en was een van de initiatiefnemers van een project in samenwerking met het Drents Museum waarbij een systeem werd ontworpen dat bezoekers volgt door het museum. Met behulp van dit systeem kunnen de interesses van bezoekers worden voorspeld en op basis van die interesses wordt de bezoeker van informatie voorzien en geadviseerd.

Website van Jan-Willem Romeijn
Jan Willem Romeijn in beeld

Jouke de Vries

Jouke de Vries is hoogleraar bestuurskunde en decaan van de Rijkuniversiteit Groningen/Campus Fryslân. Campus Fryslân is een universitaire vestiging van de RUG in Leeuwarden met masteropleidingen, een Bachelor College en een onderzoeks- en valorisatieagenda die past binnen de prioriteiten van de regio. Het onderzoek van De Vries richt zich op politiek en bestuur en meer specifiek op besluitvormingsprocessen, coalitie-onderhandelingen en beleidsveranderingen. Hij publiceert regelmatig in de Staatscourant en Trouw en is vaak te gast als analist bij radio- en tv-programma’s.

Website Jouke de Vries

Oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland

De KHMW, het oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland, werd als Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen opgericht in 1752, met als doel het bevorderen van de wetenschap, in de ruimste zin. De KHMW houdt zich sinds de oprichting bezig met het bevorderen van wetenschap en wil een brug slaan tussen wetenschap en samenleving.

De KHMW kent vanouds een tweeledige structuur: een college van besturenden en in de wetenschap geïnteresseerden (directeuren) en een groep van wetenschappers (leden), die verantwoordelijk zijn voor de wetenschappelijke activiteiten van de Maatschappij.

Laatst gewijzigd:23 december 2022 08:53