Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Performance-enhancing strategies for deceased donor kidneys

EPO-variant bevordert functie van donornier na transplantatie

Door ontvangers van donornieren te behandelen met een variant van erythropoëtine (EPO) treedt er na plaatsing van een donornier van een overleden donor mogelijk minder ontsteking op, is er minder structurele schade en werkt de nieuwe nier beter. Dat ontdekte Geert van Rijt. Hij onderzocht in zijn promotieonderzoek drie manieren om de uitkomsten na een niertransplantatie te verbeteren. Van die drie bleek behandeling met een EPO-variant de beste.

Bij ernstig nierfalen is een niertransplantatie vaak nog de enige effectieve behandeling. Door een tekort aan mensen die nieren afstaan tijdens hun leven, is het grootste deel van de donornieren afkomstig van overleden donoren. Die nieren hebben vaak meer zuurstofgebrek opgelopen en functioneren na transplantatie minder goed dan die van levende donoren. Wetenschappers zoeken daarom naar manieren waarop ook de nieren van overleden donoren goed functioneren na transplantatie.

EPO staat erom bekend dat het een stimulerend effect heeft op de productie van rode bloedcellen. Daarnaast heeft het ook een beschermend effect op de weefsels. Het gebruik van EPO is echter ook geassocieerd met een hoger risico op complicaties in de bloedvaten. Van Rijt gebruikte daarom voor zijn proefdieronderzoek een EPO-variant, ARA290, die wel de beschermde functie op de weefsels heeft, maar niet de hogere risico’s op complicaties geeft. Hij ontdekte dat toediening van ARA290 na een periode van zuurstofgebrek leidde tot minder ontsteking, minder structurele schade en een betere nierfunctie. Voordat dit experimentele onderzoek kan worden toegepast in de praktijk, is eerst meer onderzoek nodig.

Geert van Rijt (1987) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het chirurgische onderzoekslaboratorium van de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd door het UMCG, GUIDE, Araim, J.K. de Cock Stichting, Universiteit van Aarhus, ESOT, Danish Kidney Foundation en het Helen and Ejnar Bjørnow Fund. Van Rijt start in 2015 met zijn opleiding tot plastisch chirurg in de Isala Klinieken, Zwolle.