Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Social inclusion in diverse work settings

Omgaan met diversiteit op het werk

Wiebren Jansen onderzocht hoe organisaties het beste kunnen omgaan met diversiteit op de werkvloer. Specifiek richtte hij zich op het begrip sociale inclusie: de mate waarin iemand zich geaccepteerd voelt en in staat wordt gesteld om zichzelf te kunnen zijn binnen de groep. Het blijkt dat de mate waarin een organisatie openstaat voor verschillen tussen medewerkers vooral van belang is voor minderheidsleden. Het negeren van verschillen tussen medewerkers is het meest effectief voor meerderheidsleden. Verder ervaren meerderheidsleden meer inclusie en staan zij positiever ten opzichte van diversiteitsinitiatieven wanneer deze expliciet benoemd worden in het diversiteitsbeleid van een organisatie.

Sociaalpsychologisch onderzoek wijst uit dat wij het het fijnst vinden om met gelijkgestemden om te gaan. Zo is de kans groot dat onze vrienden dezelfde leeftijd, sekse en etniciteit hebben als wijzelf. Echter, in bepaalde contexten kunnen we niet zelf bepalen wie onze groepsgenoten zijn. We kunnen onze collega’s op het werk bijvoorbeeld niet uitkiezen. Het gevolg is dat we, ondanks onze voorkeur voor homogeniteit, ook moeten samenwerken met mensen die andere normen en waarden hebben en/of demografisch gezien van ons verschillen. Het kunnen omgaan met verschillen op het werk is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Het daarmee om kunnen gaan is niet alleen een uitdaging voor individuen, het is net zo goed een zorg voor organisaties. Diversiteit op het werk kan zorgen voor verminderde cohesie (groepjesvorming) en kan daarmee de productiviteit van organisaties verlagen. Maar diversiteit kan ook de creativiteit stimuleren en daarmee juist bijdragen aan een verbeterd functioneren van de organisatie.

Wiebren Jansen deed zijn promotieonderzoek, gefinancierd door Instituut Gak, bij het Heijmans Instituut van de RUG. Hij is universitair docent psychologie.