Over ons Actueel Evenementen Promoties

Studies on post-synthetic treatments of micro- and mesoporous zeolites

Impact on their physicochemical and catalytic properties
Promotie:Mw. M.J. (Maria) Ortiz Iniesta
Wanneer:16 september 2016
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. ir. H.J. (Hero Jan) Heeres
Copromotor:P.P. (Paolo) Pescarmona, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Studies on post-synthetic treatments of micro- and mesoporous
zeolites

Betere zeolieten dankzij modificaties

Zeolieten zijn poreuze (soms synthetische) mineralen die een groot aantal toepassingen kennen. Een belangrijke toepassing is het gebruik als katalysator voor chemische reacties. Het is een uitdaging om zeolieten zodanig te modificeren dat ze optimaal presenteren als katalysator voor een bepaalde chemische reactie. Dit kan met zeoliet modificatie, bijvoorbeeld door het synthese protocol aan te passen maar het kan ook met post-synthese behandelingen.

Een veelgebruikte methode om zeolieten na synthese te modificeren is calcinatie. Deze stap is erop gericht om de organische moleculen die gebruikt worden als basis voor de synthese te verwijderen en om de zure eigenschappen in te stellen. Calcinatie heeft echter ook belangrijke nadelen, zo treden er bijvoorbeeld structurele veranderingen op die in sommige gevallen een negatief effect hebben op de katalyse.

In het onderzoek beschreven in dit proefschrift keek Maria Ortiz Iniesta naar het gebruik van milde post-synthese stappen, waaronder een zogenoemde template verwijdering met Fentonchemie. Deze methode is succesvol toegepast voor aantal micro- en meso-poreuze zeolieten en kwantitatieve verwijdering van de template werd in de meeste gevallen waargenomen. Zij bepaalde relevante eigenschappen van de materialen, en het bleek dat er weinig structureel veranderingen optreden.

De katalytische eigenschappen van een aantal zeolieten is door Oritz Iniesta bepaald voor een modelreactie, het katalytisch kraken van polyethyleen. Het bleek dat de zeolieten die behandeld zijn met een Fenton protocol actiever zijn dan zeolieten die een calcinatie stap hebben ondergaan.

Maria Ortiz Iniesta verrichte haar promotieonderzoek bij de afdeling Chemische Technologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen met financiering van NWO. Zij werkt nu als docent bij het Ministry of Education (Spanje).