Over ons Actueel Evenementen Promoties

A dynamic approach to the development of lexicon and syntax in a second language

Promotie:Mw. H.P. (Belinda) Chan
Wanneer:12 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C.L.J. de Bot
Copromotor:prof. dr. W.M. (Wander) Lowie
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
A dynamic approach to the development of lexicon and syntax in a
second language

Input buiten de klas belangrijk bij taalverwerving

Taal vloeit voort uit taalgebruik; leerders ontdekken de regelmatigheden en patronen van taal tijdens communicatie. Om de ontwikkeling van taal te verklaren is het nodig te onderzoeken hoe taal wordt gevormd en beïnvloed door input. Een groepsonderzoek door Belinda Chan toont aan dat het moment waarop incidentele input wordt verstrekt een belangrijke rol speelt bij het aanleren van contextuele woordenschat (collocaties en associaties). Chan keek ook meer in detail naar de processen die invloed hebben op hoe leerders woorden gebruiken in hun schriftelijke producties. Ze concludeert dat het leerproces van iedere leerder op het vlak van woordenschat op een verschillende manier afhankelijk is van de hoeveelheid ontvangen input en dat de taal van elk individu zich op een verschillende manier ontwikkelt. Chan onderzocht eveneens twee verschillende soorten taalproducties: gesproken en geschreven. Daarbij heeft ze gekeken naar lexicale en syntactische elementen. Ze concludeert dat geschreven taal wordt gekenmerkt door een hogere mate van lexicale diversiteit dan gesproken taal, terwijl gesproken taal gekenmerkt wordt door meer syntactische complexiteit. Voorts stelt Chan dat het verband tussen geschreven en gesproken taal verandert in de loop van de tijd en dat de relatie tussen de twee soms competitief en soms ondersteunend is, en dat individuele taalontwikkelingspatronen niet identiek zijn, zelfs niet bij identieke tweelingen.

Belinda Chan studeerde Applied Linguistics. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.