Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenEducatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur
Header image Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Wil je je vakinhoudelijke kennis verdiepen, maar ook de vaardigheden leren om les te geven of op andere manieren informatie over te dragen? Dan is deze opleiding precies wat je zoekt.

De opleiding bestaat uit een didactisch en een vakinhoudelijk deel. In het didactische deel van het eerste jaar maak je uitgebreid kennis met alle aspecten van het beroep van leraar. Voor het vakinhoudelijke deel volg je vakken van het masterprogramma European Linguistics (Taalwetenschappen) en/of English Literature and Culture (Letterkunde).

Je leert over de laatste vernieuwingen in het onderwijs en de veranderende rol van de leraar. Tijdens een uitgebreide stage op een school voor voortgezet onderwijs geef je een serie lessen, waarvan aantal volledig zelfstandig. In het tweede jaar heb je een kleine aanstelling op een school voor voortgezet onderwijs. Eén dag in de week is bestemd voor colleges, mentorbijeenkomsten en groepsopdrachten.

Het afronden van dit tweejarige programma levert je naast een masterdiploma, ook een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Engels op.

Je kunt dit programma zowel voltijds als deeltijd doen. Deeltijd houdt in dat je in overleg met de studieadviseur het programma kunt verspreiden over een langere periode.

Heb je al een master Engels? Dan kun je ook de éénjarige lerarenopleiding volgen. Lees hier meer over het verschil tussen de één- en tweejarige lerarenopleidingen aan de RUG.

Let op: wil je je voor komend studiejaar opnieuw inschrijven voor de tweejarige educatieve master Engels? Je moet dan de oude code gebruiken! Een overzicht van de oude codes vind je hier.


Meer over deze opleiding
  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen
Croho code
68536
Type opleiding
Educatieve master
Voertaal
Nederlands (40%), Engels (60%)
Duur
24 maanden (120 ECTS)
Start
Februari, SeptemberFebruari, September
Vorm
voltijd, deeltijd
Faculteit
Letteren

Tegemoetkoming studiekosten

Lees hier meer over de  eenmalige tegemoetkoming in de studiekosten voor onderwijsmasters  van het Ministerie van Onderwijs.

printOok beschikbaar in het: English