Skip to ContentSkip to Navigation
EducationMaster's and PhD degree programmesLanguage and Culture EducationLanguage and culture Education - English language and culture
Header image Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Het onderwijs zoekt inspirerende docenten Engels! Wil jij je na je bachelor verder verdiepen in je vak en leren dit aan jongeren over te brengen? Dan is deze master wat je zoekt.

Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige master ontwikkel je je tot docent voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs.

In het eerste jaar van je master verdiep je je daarom in je vak. Je kunt kiezen of je je in letterkunde specialiseert, in taalwetenschappen of in een combinatie van beiden. Je volgt vakken uit de masterprogramma’s English Literature and Culture, Writing, Editing and Mediating, Europese taalkunde (taalspecificatie Engels) of Applied Linguistics. In het tweede semester volg je colleges en loop je een korte stage om de basis van het lesgeven onder de knie te krijgen.

In het tweede jaar volg je vakken van het lerarenopleidingsgedeelte. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen Engels leren - en wat dat betekent voor je lessen. Vanaf het begin van het jaar geef je die lessen op een school in Noord-Nederland.

Dat doe je niet alleen: je werkt veel samen met je mede-studenten – met die van Engels, maar ook die van andere talen. De begeleiding is intensief, zowel op je stageschool als op de universiteit.

Na het behalen van je diploma ben je eerstegraads bevoegd; je mag dan in het hele voortgezet onderwijs, het mbo en het praktijkonderwijs werken.

Heb je al een master op het gebied van de Engelse taal? Of ben je nog bezig met je bachelor, maar wil je een educatieve minor volgen? Kijk op welke manieren je nog meer leraar kunt worden!


Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen
Type opleiding
Educatieve master
Duur
24 maanden (120 ECTS)
Croho code
68536
Voertaal
Nederlands, Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Letteren
Waarom dit programma in Groningen?

De master Educatie in de Taal - en Cultuurwetenschappen, track Engels onderscheidt zich door een brede oriëntatie op het vak. Ook kun je interdisciplinaire onderzoekscolleges volgen.

De master kenmerkt zich door de verbinding tussen praktijk en theorie. De opleiding wordt mede vorm gegeven door de scholen waar je stage loopt. Ook werk je intensief samen met de overige Leraren in Opleiding (LIO's) van de moderne vreemde talen. Na je afstuderen heb je een uitstekende positie op de arbeidsmarkt.

Programma

Je volgt in je eerste jaar 50 ECTS aan vakken van een van de masters van de Faculteit der Letteren. Je kunt kiezen uit (een combinatie van) de volgende masters/mastertracks:

  • English Literature and Culture
  • Writing, Editing and Mediating
  • Europese taalkunde (taalspecificatie Engels)
  • Applied Linguistics

In het tweede semester volg je de Basiscursus en Masterstage 1 van de Lerarenopleiding. Hierin leer je de basis van het lesgeven en volg je een korte stage.

Periodes
VakkenCourse Catalog >1234
Onderdelen van het reguliere programma van de master Taalwetenschappen en/of Letterkunde (50 EC)
Basiscursus Master Lerarenopleiding (5 EC)
Masterstage 1 (5 EC)

In het tweede jaar van de opleiding volg je op vrijdag de resterende 10 ECTS van de vakspecifieke onderdelen van je master. Daarnaast volg je op de maandag colleges op de Lerarenopleiding (Vakdidactiek 1, 2 en 3 en Pedagogiek). De overige dagen loop je stage. Je krijgt - onder begeleiding van een vakcoach en tutor op school – je eigen klassen onder je hoede. Je bereidt lessen voor en geeft ze, neemt deelt aan leerlingbesprekingen etc.

Periodes
VakkenCourse Catalog >1234
Vakdidactiek 1 (5 EC)
Pedagogiek (5 EC)
Vakdidactiek 2 (5 EC)
Masterstage 2 (15 EC)
Masterstage 3 (10 EC)
Onderdelen van het reguliere programma van de master Taalwetenschappen en/of Letterkunde (10 EC)
Vakdidactiek 3 (10 EC)

Curriculum

De master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen – track Engels combineert vakken aan de Faculteit der Letteren met een lerarenopleidingsgedeelte aan de Faculteit der Geestes- en Maatschappijwetenschappen (GMW). Bij die laatste faculteit sta je ook ingeschreven.

Als aanvulling op het eigen vakkenaanbod van deze educatieve master is er het landelijke Master Language-programma. Masterlanguage is een landelijk cursusaanbod o.a. gericht op de taal Engels.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is niet voorzien
Toelatingseisen

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
taaltoets cijfer

Heb je je middelbare schooldiploma buiten Nederland behaald? Dan kan de Toelatingscommissie eisen dat je aantoont het Nederlands op NTII-niveau te beheersen.

Aanmeldingsprocedure

Je kunt deze master beginnen in september en februari. De vakken van de Lerarenopleiding worden echter maar op één moment in het jaar aangeboden. Het verdient daarom de voorkeur om in september te beginnen. Heb je al een educatieve minor gevolgd of heb je al een tweedegraads bevoegdheid? Neem dan contact op met de toelatingscommissie op toelatingscommissie.lerarenopleiding@rug.nl.

Doorstroommogelijkheden

VooropleidingOrganisatieInstroom
English Language and CultureRijksuniversiteit Groningen

Drempelloze toelating

Extra informatie:

Must have a sufficient level of Dutch.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Engelse Taal en CultuurAlle WO instellingen

Drempelloze toelating

Extra informatie:

Must have a sufficient level of Dutch.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 december 201901 februari 2020
15 mei 202001 september 2020
01 december 202001 februari 2021
EU/EEA studenten01 december 201901 februari 2020
01 mei 202001 september 2020
01 december 202001 februari 2021
non-EU/EEA studenten01 december 201901 februari 2020
01 mei 202001 september 2020
01 december 202001 februari 2021
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2019-2020€ 2083voltijd
EU/EER2019-2020€ 1534deeltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

Natuurlijk kun je na het behalen van je diploma aan de slag als docent – niet alleen op alle niveaus van het voortgezet onderwijs, maar ook in andere sectoren (mbo, hbo, praktijkonderwijs, volwassenonderwijs). De vaardigheden en kennis die je in deze masteropleiding opdoet vormen echter ook een goede basis voor werk in andere sectoren waar voorlichting en informatieoverdracht aan jongeren onderdeel van je werk vormen – bijvoorbeeld bij educatieve uitgeverijen, de journalistiek of traineeship

Potentiële beroepen

  • Docent Engels
  • Medewerker educatieve uitgeverij
  • Medewerker culturele instelling
  • Medewerker (onderwijs)beleid
Onderzoek

Research the Department of English Language and Culture

Research in the English Department covers broad areas of English literature and linguistics, hence, MA dissertation supervision is available on a wide range of topics from Anglo-Saxon to the present. Our staff members run or participate in a number of international research projects, including the Hakluyt Editorial Project and 'Heroes, What Heroes?' a project on early American culture.

For more about the research in the department see our Research page.

For a list of members of staff and their expertises see our People page.

Here are some sample titles of Education MA dissertations supervised in the English Department. Education MA students can draw from the full range of the expertise of the department so it may also be of interest to look at the titles of dissertations in the MA in Literary Studies, the Master's track Writing, Editing and Mediating and the expertise of the Linguistics section of the Department.

Linguistics

  • Learn Young, Learn Fair? An investigation of the influence of Foreign Languages in the Elementary School on the oral fluency of children
  • Chunks & Cunks - A study of the development of chunk-errors in TTO- and Gymnasium-students written language
  • Repeat after me: “Mississippi, Mississippi, Mississippi” - A study into the use of teaching articulatory setting differences in secondary education

Literature

  • “Sche was but a woman” Margaret Paston’s Female Rhetoric and Letters of Good Conduct
  • Negotiating Urban Spaces: London’s City Walkers, c. 1400-1666.
  • ‘I had only their words for it’: Language as a Means of Control in Four Dystopian Novels
  • The Remarkable Victorian - H.G. Wells and his Science Fiction (1894-1904)
  • “Se snotera lareow”: Ælfric’s De temporibus anni and Byrhtferth’s Enchiridion compared
  • Dystopian Sexuality: The Regulation and Commodification of Sexuality in Atwood’s The Handmaid's Tale, Oryx and Crake and Huxley's Brave New World
  • Cinderella Recreated: The Changing Functions and Roles of Characters and Relationships in Modern Versions of Cinderella
  • Equality and Identity in the Poems of Langston Hughes
  • The Journey that Never Began: Comparing the Symbolic-allegorical and the Supernatural Interpretations of Coleridge's The Rime of the Ancient Mariner
  • Saints, Satan and Stylistics: Stylistic Features in Medieval Miracle Plays


Bij het lerarenopleidingsgedeelte ontwikkel je een onderzoeksmatige houding als docent. Dat wil zeggen dat je leert hoe je je academische vaardigheden inzet in de lespraktijk en in de organisatie van de school. In de opleiding komt dat onder andere tot uiting in het uitvoeren van een Lesson Study - een praktijkgericht onderzoek waarin je het leren van je leerlingen nauwkeurig onder de loep neemt.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Master weekBroerstraat 5Meer informatie

Contact

Wil je meer weten over de opleiding Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur, neem dan contact op:

  • 
						Testimonial van	Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    – Shirin Saïd
    Lees verder

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Applied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachusetts (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learn ability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
  • 
						Testimonial van	Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    – Alexander de Ridder
    Lees verder

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
  • Bekijk deze videoSluiten
  • Bekijk deze videoSluiten
  • Bekijk deze videoSluiten

Tegemoetkoming studiekosten

Wil je leraar worden of een extra bevoegdheid halen? Er zijn verschillende financiële regelingen van het ministerie van OCW waar je gebruik van kunt maken!

Lees meer

Studieverenigingen

NUTS

NUTS has been the study association of the English department in Groningen for over 40 years, and we are still going strong. We make studying English a lot of fun by organising all sorts of activities throughout the year.
Our diverse events include: drinks, high-teas, pub crawls, pub quizzes, book clubs, game nights and career events. As a NUTS-member, you benefit from a discount on your study books at Studystore (via our website) and free entrance to most of our events. Besides this, NUTS annually organizes a trip to the UK or Ireland.
https://svnuts.com/
Lees meer
Studiebegeleiding

In de opleiding zijn er meerdere personen die je intensief begeleiden: in het vakspecifieke gedeelte je docenten en scriptiebegeleider, in het lerarenopleidingsgedeelte je vakdidacticus en je tutor op de opleiding, je vakcoach en je schoolopleider op de stageschool. Daarnaast krijg je bij Letteren ondersteuning van studieadviseur Hans Jansen (j.p.m.jansen@rug.nl), op de Lerarenopleiding van studieadviseur Chris Diederiks (h.c.diederiks@rug.nl).

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).