Wil jij met kennis én compassie het verschil maken voor kinderen en jongeren? Kansen creëren, talent aanmoedigen en veerkracht versterken? Ontdek in deze master hoe je dat kunt doen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Contemporary Youth Issues | ||||
Innovations and Transf. in Youth Care and Edu. | ||||
Internship
https://ocasys.rug.nl/2025-2026/catalog/course/PAMAY501#PAMAY501.2025-2026.1 Please note that while an internship is part of the programme, finding an internship for international students in a Dutch organisation is extremely difficult. For international students, a research-internship at the faculty is therefore most likely. | ||||
Master's thesis | ||||
DMCP:using Research to improve Policy and Practice
Decision-making in Child Protection: using Research to improve Policy and Practice: https://ocasys.rug.nl/2025-2026/catalog/course/PAMAY204#PAMAY204.2025-2026.1 | ||||
In the best interests of the child (elective) | ||||
Qualitative Research Methods | ||||
Citizenship development and education (elective) | ||||
Participation and Policy | ||||
Student Diversity in the (Inclusive) Classroom (elective) | ||||
Education for a better world (elective) |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
|
minimum kennis |
|
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle WO-instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een relevant wo bachelordiploma en beschikt over de vereiste basiskennis. De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent. |
|
Pedagogische Wetenschappen | Alle WO-instellingen |
Drempelloze toelating Extra informatie:Of Onderwijswetenschappen. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Alle HBO-instellingen |
Via een pre-master van maximaal Geldt voor hbo-opleidingen verwant aan de universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen. Zie http://spo-groningen.nl/ voor informatie over de pre-masters en de verwante hbo-opleidingen. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 01 juni 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Met een afgeronde academische bacheloropleiding in onderwijskunde of een verwant vakgebied kun je toelating aanvragen. |
minimum kennis |
|
taaltoets cijfer |
Met het behaalde staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2) vervul je de taaleis voor voldoende beheersing van de Nederlandse taal. |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 01 juni 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Je bent verantwoordelijk voor kwaliteitsbewaking en verbetering van het werk van professionals door supervisie, coördinatie, ondersteuning en/of leiderschap.
Je werkt samen met andere organisaties en onderzoekers om kennis over goede praktijken te verbinden aan de dagelijkse praktijk.
Je werkt met kinderen en hun families, ondersteunt leraren en opvoeders, en zet je in voor initiatieven die burgerschap en inclusief onderwijs stimuleren.
Je helpt scholen, gemeenten of zorgorganisaties bij het ontwikkelen van inclusief beleid, en adviseert over interventies gericht op kansengelijkheid en participatie.
Je werkt samen met onderzoekers, teamcoördinatoren en kwaliteitsmedewerkers om de professionele praktijk in de jeugdsector te monitoren en verbeteren.
Je ontwikkelt, analyseert en evalueert jeugdbeleid op basis van onderzoek en praktijkervaring, en vertaalt dit naar effectieve aanpakken op lokaal of landelijk niveau.
Je maakt deel uit van een team dat werkt aan jeugdbeleid, en werkt samen met jeugdorganisaties, beleidsmakers en kwaliteitsinstanties.
Je initieert en coördineert projecten rond jeugd, participatie, welzijn of onderwijs bij NGO's, overheden of sociale ondernemingen.
Je doet praktijkgericht of beleidsgericht onderzoek naar opgroeien, opvoeden en jeugdzorg.
Je geeft scholing of ontwikkelt trainingsprogramma's voor jeugdprofessionals, bijvoorbeeld binnen opleidingen, trainingsbureaus of kenniscentra.