Voor scholen
Lesmateriaal
Medewerkers van de opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen hebben divers lesmateriaal ontwikkeld voor middelbare scholen.
Aan wie moet ik mijn geitje offeren? (klas 1 en 2)
Poseidon is de god van de zee, Hades van de onderwereld, Aphrodite van de liefde... of toch niet? Als je wat beter naar de goden kijkt, zie je dat er een heleboel zaken onder hun vielen. Maar hoe wisten de oude Grieken nou precies aan wie ze een geitje moesten offeren? Aangezien ze geen lijst op de koelkast hadden hangen, moeten ze het op een andere manier geweten hebben. Hier doet dr. Saskia Peels-Matthey onderzoek naar, en dit gaan de leerlingen zelf onderzoeken aan de hand van dit lespakket.
Tijdens de lessenserie wordt er ingezoomd op het oud-Griekse polytheïsme. Hoe wisten gelovigen het verschil tussen goden te maken en daardoor hun keuze te laten bepalen tot wie ze moesten bidden? Wanneer je als wetenschapper onderzoek doet naar de Griekse goden, hoe doe je dat dan? Hoe stel je bijvoorbeeld de juiste onderzoeksvragen?
Het schoolcurriculum, de lengte van een lesuur, de achtergrond- en voorkennis van de leerlingen; dit verschilt van school tot school. Daarom is deze lessenserie modulair opgezet, waarin de docent zelf eenvoudig die elementen uit het lespakket kan kiezen die passen binnen het curriculum en zodoende optimaal aansluiten bij de leefwereld en leeromgeving van de leerling.
Dit lespakket is voor iedereen beschikbaar via de site van de Scholierenacademie.
Oorlogsherdenking (bovenbouw vwo)
Wie herdenken we op 4 mei? Wat vieren we eigenlijk op 5 mei? Wie bepaalt dat, en wie mag eraan meedoen? Ook dit jaar, 75 jaar na de bevrijding, houden deze vragen onze samenleving bezig.
Om leerlingen op een nieuwe manier te laten nadenken over het herdenken van oorlogsslachtoffers en het vieren van vrijheid heeft een werkgroep van het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord (Rijksuniversiteit Groningen) lesmateriaal voor de bovenbouw van het gymnasium ontwikkeld. Ons doel is dat leerlingen met dit lesmateriaal aan de hand van bronnen uit de oudheid (literaire teksten, inscripties en materieel erfgoed) antieke leefwerelden beter leren kennen, en tegelijkertijd de eigen, Nederlandse herdenking van oorlogen (bijvoorbeeld op 4 en 5 mei) beter leren begrijpen en bevragen.
De zes modules zijn los van elkaar of in combinatie te gebruiken bij de vakken Grieks of Latijn. Elke module kan in ongeveer 15 lessen worden afgerond. Binnen een module staat een grote vraag centraal, waarbij actualiteit en de Griekse of Latijnse kerntekst op een prikkelende manier worden verbonden. Leerlingen gaan aan de slag met vragen als: ‘Waar vechten we voor?’, ‘Wie is een held?’ of ‘Wat betekent “vrede”’?
Dit lesmateriaal is voor iedereen gratis beschikbaar op de website van het EVN. Het docentenmateriaal kan aangevraagd worden bij Bettina Reitz-Joosse. Het lesmateriaal is ontwikkeld in het kader van het door het NWO gefinancierde Veni-project ‘Landscapes of War in Roman Literature’ van Bettina Reitz-Joosse.
Laatst gewijzigd: | 22 september 2025 13:56 |