Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Vakgebieden Europese talen en culturen

Leerstoelgroep Cultuur en Literatuur

Logo Leerstoelgroep C&L

Over de leerstoelgroep

De leerstoelgroep Europese Cultuur en Literatuur verricht multidisciplinair onderzoek en biedt door onderzoek geleid onderwijs aan over culturele onderwerpen, instituties, beleid en esthetiek vanuit synchrone en diachrone perspectieven, waarbij een breed scala aan kwantitatieve en kwalitatieve methoden wordt toegepast. Ons gemeenschappelijke uitgangspunt is dat cultuur en literatuur veel meer zijn dan alleen woorden en kunstwerken. Mensen begrijpen de wereld door metaforen en culturele representaties, door hun gedeelde historische ervaring en door hun emotionele gehechtheid aan culturele gemeenschappen, die hun begrip van het dagelijks leven bepalen en hun beslissingen beïnvloeden. Bij de leerstoelgroep onderzoeken we de maatschappelijke uitdagingen van een meer inclusief Europa met speciale nadruk op culturele verhalen over crisis, culturele overdracht, interculturele literatuur, culturele industrieën, technologie en de rol van kunst in een geglobaliseerde samenleving. We begrijpen culturele en literaire verschijnselen als transnationaal en meertalig in hun verbindingen met antropologische en politieke verhalen, en we onderzoeken deze verbanden op een globale, vergelijkende schaal.

De leerstoel huisvest de nationale Onderzoeksschool Literatuurwetenschap (OSL) en de DemCP-onderzoeksgroep Data Science, Culture and Social Change.

Recente vlaggenschipprojecten in de leerstoelgroep

De leden van de leerstoelgroep zijn betrokken bij een breed scala aan onderzoeksprojecten, waarvan er vele worden gefinancierd door gerenommeerde nationale en internationale instellingen – voor gedetailleerde informatie kunt u de individuele profielpagina's van onze leden bezoeken (links in de onderstaande tabel). Hier zijn enkele voorbeelden van recente prestigieuze projecten waarbij leden van de leerstoelgroep betrokken zijn:

Cartoons in Court: Towards a Forensic Analysis of Visual Humor. Een onderzoeksproject gefinancierd met de NETIAS Constructive Advanced Thinking Grant.

Converging Horizons: Production, Mediation, Reception and Effects of Representations of Marginality . Een internationaal onderzoeksnetwerk gefinancierd door het Chileense National Research Funding Agency ANID.

Cultures of the Crisis. Corona and beyond. Een online lezingenreeks waarin leden van de leerstoelgroep hun onderzoek naar culturele effecten van de Covid-19 pandemie presenteren; alle lezingen zijn toegankelijk voor het publiek.

Humor and Free Speech Jurisprudence: Co-Creating Guidelines for Judicial Practice. Een NWO Impact Explorer subsidie, 2023-2024.

Humour in Court (ForHum). Een vijfjarig onderzoeksproject met een prestigieuze NWO Vidi subsidie, 2022-2027.

InnovationLab: Transform your teaching with the Digital Advisor Toolkit for Higher Education. Een Erasmus+ project gefinancierd door de Europese Commissie.

Other Transitions: Remembering the 1980-90s Crises and Reimagining Sociality in Russia and South Africa. Een onderzoeksproject aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS).

Protecting European Values – A proactive approach to strengthening and building European democracy. Een Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV) Project, gefinancierd door de Europese Commissie, gecoördineerd door het Jan Nowak-JezioraƄski College of Eastern Europe.

Reconstituting Publics through Remembering Transitions: Facilitating Critical Engagement with the 1980-90s on Local and Transnational Scales, ondersteund door een NETIAS-subsidie (2021-2024).

rEUnify: A Comparative Study of National Perceptions regarding German Reunification. Een European Remembrance Project, gefinancierd door de Europese Commissie, programma Europe for Citizens.

Multinnova Educational Innovation Group Universidad de Murcia: 'Aprendizaje Híbrido Cooperativo y Procesos Simulativos en las Competencias Profesionales' [Coöperatief Blended Leren en Simulatieve Processen in Professionele Competenties]. Gefinancierd door de Universiteit van Murcia (Spanje).

Kan een op AI gebaseerd systeem ons helpen te begrijpen hoe culturele verhalen worden geconfigureerd en hoe ze sociale mobilisatie bevorderen? Een machine-learning model voor automatische detectie van regimes van Conceptuele Metafoor. Gefinancierd door MINCIENCIAS (Colombia).

Metaforen: Metafoor als onderdeel van culturele retoriek. Retorische, literaire, sociale, ecokritische en culturele aspecten en grondslagen van metaforen. Gefinancierd door de Europese Commissie en het Spaanse Nationale Agentschap voor Wetenschap.

Gepersonaliseerd onderwijs en leren: Een algoritme voor AI-enabled feedback voor studenten en docenten. Gefinancierd door de Rijksuniversiteit Groningen.


Recente prijzen in de leerstoelgroep

Voor alle prijzen die de leden van de leerstoelgroep ontvangen, zie de cv's op de individuele profielpagina's (links in onderstaande tabel). Hier zijn enkele recente voorbeelden:

Winner PIEoneer Award 2022: Best public/private partnership, Laspau (affiliated with Harvard University) Program Innovation in Teaching, Professor Pablo Valdivia (Laspau fellow in University Innovation)

Runner-up prijs OSL Awards, categorie 'Beste PhD Thesis', uitgereikt door de Nederlandse Onderzoekschool voor Literatuurwetenschap, Dr Judith Jansma

Winnaar Faculteit der Letteren – Docent van het jaar 2018/19, Professor Pablo Valdivia

Finalist & Public's Choice Winnaar Faculteit der Letteren – Docent van het Jaar 2017/18, Dr. Alberto Godioli

Onderzoeks- en onderwijzend personeel in de leerstoelgroep

Naam
Positie
Expertise
Taal

Prof. Dr. Pablo Valdivia

Hoogleraar Europese Cultuur en Literatuur; Academische Directer Netherlands Research School for Literary Studies (OSL); Coördinator onderzoeksgroep "Data Science, Culture and Social Change" bij het Research Centre for the Study of Democratic Cultures and Politics (DemCP, Rijksuniversiteit Groningen); Associate in Applied Physics, Harvard Paulson School of Engineering and Applied Sciences (Harvard University); Deskundig beoordelaar voor de onderzoeksprogramma's van de Europese Commissie en de geassocieerde nationale onderzoeksagentschappen; Expert Scientific Advisor Netherlands Institute for Advanced Studies in Humanities and Social Sciences en Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW); "Pablo Valdivia"-leerstoel voor communicatie, menswetenschappen en technologie in Austral University Chile en Universiteit van La Frontera (Chili)

Geesteswetenschappelijk multidisciplinair onderzoek; Kwalitatieve gegevensanalyse en methodologieën; Culturele analyse; Computationele literatuurwetenschap; Kunstmatige intelligentie; Universitaire innovatie; Datawetenschappen; Onderwijskunde; Toegepaste fysica; Sociale wetenschappen; Cognitieve wetenschappen; Culturele verhalen; Conceptuele metaforen; Crisisstudies; Gemengd actief leren en technologie

Engels, Spaans, Frans, Catalaans, Nederlands

Dr. Florian Lippert

Universitair hoofddocent en vice-voorzitter Europese Cultuur en Literatuur; Directeur van het Centrum voor onderzoek naar democratische culturen en politiek; Profielcoordinator Cultuur en Literatuur; Expert Evaluator voor de Europese Commissie

Europese crises; Culturele zelfreflectie; Culturele concepten van Normaliteit; Migratie en cultuur; Surveillance; Literaire theorie; Documentaire; Filmtheorie; Discourstheorie en -analyse (Foucault, CDA); Systeemtheorie; Receptieonderzoek; Europese en Duitse literatuur; 20e en 21e-eeuwse literatuur

Engels, Duits, Nederlands

Universitair docent

Engelse en Engelstalige literatuur en culturen; Milieu Geesteswetenschappen; Ecokritiek; Posthumanisme; Reizen en mobiliteit; Life Writing; Bildungsroman; Kindergeschriften; Heterotopia; Diaspora; Transculturaliteit

Engels, Nederlands, Duits, Italiaans

Dr. Alberto Godioli

Universitair hoofdocent; Programmadirecteur Nederlandse Onderzoeksschool voor Literatuurwetenschap (OSL); Directeur Forum voor Humor en Recht (ForHum)

Humor en satire in de media; Recht en geesteswetenschappen; Posthumanisme en ecokritiek; Narratief, empathie en cognitie; 20e en 21e-eeuwse literatuur

Engels, Italiaans, Nederlands

Dr Judith Jansma

Universitair docent

Cultuur en populisme; Hedendaagse Europese literatuur; Identiteitsconstructie; Cultuur en machtsstructuren, Gender en intersectionaliteit

Engels, Nederlands, Frans, Spaans

Dr. Ester Jiresch

Universitair docent

Culturele overdracht; Zweedse literatuur en cultuur; Genderstudies; Interdiscplinair onderzoek Geesteswetenschappen-Sociale wetenschappen

Engels, Zweeds

Dr. Konstantin Mierau

Universitair hoofddocent; Directeur Federation of Graduate Schools in the Social Sciences and the Humanities;

Programma Directeur Graduate School for the Humanities

Spaanse en Latijns-Amerikaanse fictie; Culturele representatie van marginaliteit; Lezen in de gevangenis en empathie; Receptieonderzoeken; Vroegmoderne stedelijke marginaliteit; Microgeschiedenis; Postdoctorale onderwijsinnovatie

Engels, Spaans

Dr. Ksenia Robbe

Universitair docent

Postsocialistische en postkoloniale theorie; Geheugenstudies; Stelsels van tijdelijkheid; Genderstudies; Transculturaliteit; Hedendaagse Russische literatuur, kunst en cultuur; Zuid-Afrikaanse literatuur, kunst en culturen

Engels, Russisch

Dr. Camilla Sutherland

Universitair docent

Latijns-Amerikaanse literatuur en cultuur; Genderstudies; Literaire en culturele theorie; Wereldwijde modernismen

Engels, Spaans

Dr. Jeanette den Toonder

Universitair docent

Hedendaagse Franse en Franstalige literatuur en culturen; Literatuur van migranten en minderheden; Literaire theorie; Vergelijkende literatuur; Hedendaagse roman uit Quebec; Genderstudies; Representaties van ruimte

Engels, Nederlands, Frans

Dr. Vera Veldhuizen

Universitair docent

Kinderboeken; Cognitieve narratologie; Oorlogsliteratuur; Verhalende ethiek; Narrative Justice; In- en outgroep empathie, Detective Fictie, Audio Dramas

Engels, Nederlands

Prof. dr. Margriet van der Waal

Universitair hoofddocent (RuG); Bijzonder hoogleraar Zuid-Afrikaanse literatuur, cultuur en geschiedenis (UvA), Directeur Studies Erasmus Mundus Master of Arts Euroculture

Relatie tussen kunst en politiek; Cultuur en politieke aanspraken; Zuid-Afrikaanse literatuur en cultuur; Postkoloniaal Europa

Engels, Nederlands, Afrikaans
Santi Luca Famà, MA
Docent

Italiaanse modernistische literatuur; neoformalisme; posthumanisme, ecokritiek, dierenstudies, nieuw materialisme

Engels, Italiaans
Docent, promotiestudent

Identiteitsconstructie; Geheugenstudies; Midden- en Zuidoost-Europese culturen, politiek en samenlevingen

Engels

Gastonderzoekers in de leerstoelgroep

Naam Positie Expertise

Dr. Omar Alcántara Islas

Gastonderzoeker, post doc

Literatuur- en filmtheorie, Literatuur en filmbewerking, De stad in de moderne literatuur, Bildungsroman, Duitse literatuur

Jacqueline Fowks Gastonderzoeker Mediastudies; sociale conflicten en winningsindustrieën; Narratieven van desinformatie; Media en politiek

Dr. Gemma Lopez Canicio

Gastonderzoeker

Narratief onderzoek; Artistiek-narratieve communicatie (literatuur en film); Fictie; Verhalen vertellen; Representatie vanuit het perspectief van de cognitiewetenschappen en interactief narratief onderzoek (videogames)

Dr. Javier Muñoz-Basols

Gastonderzoeker

Dr. Rubén Sánchez

Gastonderzoeker, post doc

Culturele wetenschappen; Religiewetenschappen; Communicatie- en mediastudies; Voedingswetenschappen

Dr. Hamish Williams Gastonderzoeker Klassieke receptie, Utuopian studies, Populaire fictie en cultuur, Ruimtelijke studies

Promovendi in de leerstoelgroep

Naam
Positie
Expertise

Gonzalo Albornoz

Promotiestudent

Rechtssociologie; Sociale representaties van recht en fictie in gevangenisomgevingen; Rechten en culturele verhalen; Massamedia en rechtenstudies

Juan Gallego Benot

Promotiestudent

Project: 'Hoe gaf de retorische uitvinding in de Reformatie en Contrareformatie vorm aan een tegenstrijdig idee van Moderniteit? Een analyse van de discursieve constructie van een nieuwe Europese samenleving

Rosmery -Ann Boegeholz

Promotiestudent

Communicatie; Sociale netwerken; Culturele wetenschappen; Identiteitsstudies; Affectieve studies

Teun Joshua Brandt

Promotiestudent

Project: 'Symbiotische verhalen: Betwiste agentschappen in wetenschappelijke en literaire uiteenzettingen over menselijke holobionten'.

Paola González

Promotiestudent

Geesteswetenschappelijk multidisciplinair onderzoek; Culturele verhalen; Technologie; Virtual Reality; Reconstructie van erfgoed; Historisch geheugen

Klára Kosova

Promotiestudent

Project: "De rol van economische elites in het buitenlandse beleidsvormingsproces: Het geval van Bulgarije".

María Isabel Marín

Promotiestudent

Computationele taalkunde; Corpustaalkunde; Toegepaste Taalkunde; Conceptuele metaforen; Kunstmatige intelligentie; Data Science; Requirements engineering; Geografische Informatie Systemen

Elizabeth Pinilla-Duarte

Promotiestudent

Interdisciplinair sociaal onderzoek; Narratieve analyse; Discoursanalyse; Communicatie-, taal- en cognitietheorie; Metaforentheorie; Digitale verhalen

Beer Prakken

Promotiestudent

Project: "Niet zomaar een grap: Over humor, polarisatie en verantwoordelijkheid'

Rose Smith

Promotiestudent

Postcommunistische culturen; Literaire en culturele theorie; Geheugenstudies; Culturele en narratieve analyse

Laatst gewijzigd:27 maart 2024 11:48
View this page in: English