Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

NRO subsidie toegewezen aan onderzoeksproject van RUG Hoogleraar Jacques Zeelen

15 juli 2019

Met de toewijzing van een subsidie ter hoogte €464.000 kan hoogleraar Jacques Zeelen (Globalisation Studies Groningen van de Rijksuniversiteit Groningen) de aankomende drie jaar het onderzoek met zijn onderzoeksgroep Lifelong Learning voortzetten.

Jacques Zeelen

Onderwijs en het bedrijfsleven

Beroepen en functies zijn in ontwikkeling. Dit geldt in sterke mate voor de technieksector waar uitdagingen liggen op het terrein van de energietransitie en de verregaande digitalisering in combinatie met steeds complexere vereisten op het gebied van technische vaardigheden. Binnen het reeds lopende onderzoeksproject Toekomstbestendig Technisch Vakmanschap (TTV) worden in deze sector jongeren opgeleid. De deelnemende bedrijven in dit project zijn zeer content met het jonge talent dat hieruit voort zal komen, maar geven ook aan dat het zittend personeel dient te worden bij- en omgeschoold om met de nieuwe technologische, digitale en communicatieve uitdagingen om te gaan. De bedrijven zoeken naar manieren om hun werknemers bij te staan bij het verwerven van relevante nieuwe vaardigheden. Tegelijkertijd trachten beroepsopleidingen hun studenten voor te bereiden op veranderende kwalificatie-eisen en moeten studenten/werknemers in deze dynamiek hun weg zien te vinden als (aankomende) vakmensen.

Deze uitdagingen staan centraal in het onderzoeksproject waar de nieuw verworven subsidie naartoe zal gaan: “Leven lang leren bedrijven”. De betrokken partijen hebben elkaar gevonden in een consortium dat samen werkt aan opleidings- en begeleidingstrajecten voor toekomstbestendige vakmensen in de techniek.

Consortium

Dit consortium onder leiding van Jacques Zeelen, bestaat uit vertegenwoordigers van drie roc’s (Alfa college, Drenthe college en Noorderpoort), vertegenwoordigers van vijf bedrijven (DSM Engineering Plastics; Energiewacht; De Groot Installatiegroep; Harwig Installatietechniek; en SSPB Praktijkcentrum Bouw) en de onderzoekers van de RUG. Zij zullen gedurende drie jaar samenwerken om uiteindelijk te komen tot innovatieve aanpakken voor de ontwikkeling van bekwaamheden van zittende werknemers. Deze zullen in eerste instantie bruikbaar zijn voor de betrokken bedrijven, maar in het onderzoek wordt ook gestreefd naar exemplarische waarde voor andere bedrijven, die vergelijkbare vragen hebben. Daarom wordt het consortium bijgestaan door een Adviesraad, waarin diverse (Foto: Jacques Zeelen (L) samen met een van zijn onderzoekers (R) op werkbezoek bij DSM in Emmen) experts uit de techniek in de regio van zowel het bedrijfsleven, het onderwijs en provinciale beleidsinstanties, alsmede de branche organisatie OTIB, zitting hebben.

NRO Subsidie

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), is onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en werkt aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de verbinding tussen praktijk en onderzoek te verbeteren. Het onderzoeksvoorstel ‘Leven lang leren bedrijven’ van dit nieuwe consortium is precies op die verbinding gebaseerd, gebruik makend van de positieve ervaringen van het lopende TTV project.

Lifelong Learning

De onderzoeksgroep Lifelong Learning doet al jarenlang onderzoek naar de aansluiting tussen het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt. Dit gebeurt zowel in de regio als in ontwikkelingslanden. In de groep werken onderzoekers van Globalisation Studies Groningen (GSG) samen met onderzoekers van de Faculteit Gedrags – en Maatschappijwetenschappen (Algemene Pedagogiek). Met partners van buiten de universiteit, het Alfa college en vier bedrijven uit de regio, is het eerder genoemde project Toekomstbestendig Technisch Vakmanschap (TTV) opgezet. Hierin gaan onderzoek en innovatie samen in ontwerp, uitvoering en evaluatie van een nieuwe opleiding voor ‘Technicus engineering installatie- & elektrotechniek’ (mbo 4). Dit project wordt mogelijk gemaakt door subsidies van de Provincies Groningen en Drenthe, alsmede de branche organisatie OTIB.

Jacques Zeelen

Jacques Zeelen is Hoogleraar ‘Lifelong Learning and Social Intervention’ bij Globalisation Studies Groningen (GSG), een interfacultair instituut gesitueerd binnen de Faculteit Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bekleedt tevens de (part-time) UNESCO leerstoel “Lifelong Learning, Youth and Work” aan Gulu University in Oeganda.

Meer informatie: www.rug.nl/gsg

Laatst gewijzigd:23 juli 2019 10:56