Tim Huijgen: hoe kun je 21e-eeuwse jongeren met begrip naar het verleden laten kijken?
Hoe kun je 21e-eeuwse jongeren met begrip naar het verleden laten kijken?
‘Je gaat toch geen heksen verbranden? Die bestaan helemaal niet!’ Geschiedenisleraren horen vaak dit soort uitspraken doordat leerlingen met hun huidige waarden, normen en kennis het verleden bestuderen. Dit staat het geven van historische verklaringen in de weg. De historische vaardigheid contextualiseren helpt leerlingen zich bewust te worden van een hedendaagse blik. Door te contextualiseren leren leerlingen rekening te houden met verschillen tussen mensen in waarden, normen en kennis door het creëren van een historische context.
Samen met leraren is onderzocht welke didactiek leerlingen leert contextualiseren. Het presenteren in de klas van een historische bron die leerlingen ‘vreemd’ vinden is een goede eerste stap. Een voorbeeld is een Amerikaanse foto uit 1922 waarop te zien is dat vrouwen gearresteerd werden wanneer hun badpak te kort was. Wat vinden leerlingen daarvan? Kunnen ze deze gebeurtenis verklaren? Een volgende stap is het creëren van een historische context door de leerlingen. Hoe zagen bijvoorbeeld de politieke en sociaal-culturele omstandigheden er toen uit? Nadat leerlingen dit in kaart hebben gebracht, kan als laatste stap nogmaals worden teruggeblikt op de foto: kunnen leerlingen, door de gecreëerde context, de gebeurtenis op de foto beter verklaren?
Deze didactiek leert leerlingen zich bewust te worden van hun hedendaagse blik bij het verklaren en interpreteren van historische gebeurtenissen. Bovendien is deze didactiek een praktisch en gewaardeerd hulpmiddel voor leraren om leerlingen te leren contextualiseren.
Laatst gewijzigd: | 03 september 2019 11:05 |