Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Michelle Helms-Lorenz: welke ondersteuning hebben beginnende docenten nodig?

Welke ondersteuning hebben beginnende docenten nodig?

Tijdens de eerste jaren van hun carrière hebben docenten professionele ondersteuning nodig op drie gebieden: competentie, verbondenheid (met collega’s en studenten) en autonomie. Deze doelen kunnen worden bereikt door de oorzaken van stress tot een minimum te beperken, succeservaringen te benadrukken, tijd en mogelijkheden te bieden voor betekenisvolle interactie met collega’s en studenten, en mogelijkheden te creëren voor het efficiënt oefenen van lesvaardigheden. Meer autonomie in de professionele ontwikkeling kan worden bereikt door docenten de kennis en vaardigheden te bieden waarmee ze de uitdagingen aan kunnen die komen kijken bij het ontwikkelen van lesvaardigheid, verbondenheid en autonomie.

Michelle Helms-Lorenz
Deze uitdagingen moeten niet worden onderschat. Op dit moment zijn en worden op scholen in Nederland, in samenwerking met opleidingsinstituten voor docenten, introductiemaatregelen ontwikkeld om uitval aan het begin van de carrière te verminderen en de ontwikkeling van lesvaardigheden te versnellen. Voorbeelden van deze maatregelen zijn vermindering van de werkdruk, trainingen in het gebruik van betrouwbare en waardevolle meetinstrumenten voor het evalueren van lesvaardigheden, richtlijnen voor betekenisvolle feedback en coaching op het gebied van proximale ontwikkeling, richtlijnen voor feedback en assistentie bij lesvoorbereiding, mogelijkheden om lessen te evalueren en doelstellingen voor toekomstige lessen te bepalen, werken aan persoonlijke doelstellingen, bieden van transparante evaluatieprocessen en criteria voor aanstellingen, mogelijkheden om contacten te leggen met docententeams, leren over schoolregels en -waarden, formele en informele interactie met collega’s, en deelname aan workshops op maat om te voldoen aan de eisen op het gebied van professionele ontwikkeling.

Deze maatregelen blijken effectief te zijn op middelbare scholen. We ontdekten dat de meeste elementen van deze maatregelen de oorzaken van stress en uiteindelijk uitval verminderen. Coaching met behulp van gevalideerde instrumenten en duidelijke prestatiecriteria dragen bij aan het ontwikkelen van vaardigheden. Tegelijkertijd vertraagt het verminderen van de werkdruk de ontwikkeling van vaardigheden, maar dit verhoogt het welzijn. Verder blijkt uit ons onderzoek dat sommige vaardigheden eenvoudiger worden ontwikkeld dan andere. Het vereist meer inspanning, tijd en expertise om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van complexe vaardigheden en om autonome professionele ontwikkeling te verbeteren zonder het welzijn te verminderen. De expertise hiervoor moet nog verder worden ontwikkeld.

M. (Michelle) Helms-Lorenz, Dr
Voornaam
Michelle
Telefoon
E-mail
Kamer
2212.032
Functie
UHD met promotierecht
Expertise
Onderzoeksinteresse omvat pedagogisch-didactische vaardigheid en welzijn van beginnende en aanstaande leraren en effectieve interventies om de professionele ontwikkeling en retentie te bevorderen. Daarnaast is ze gedreven door nieuwsgierigheid naar individuele- en management besluitvormingsprocessen.
Laatst gewijzigd:03 september 2019 12:54
View this page in: English