Michelle Helms-Lorenz: welke ondersteuning hebben beginnende docenten nodig?
Welke ondersteuning hebben beginnende docenten nodig?
Tijdens de eerste jaren van hun carrière hebben docenten professionele ondersteuning nodig op drie gebieden: competentie, verbondenheid (met collega’s en studenten) en autonomie. Deze doelen kunnen worden bereikt door de oorzaken van stress tot een minimum te beperken, succeservaringen te benadrukken, tijd en mogelijkheden te bieden voor betekenisvolle interactie met collega’s en studenten, en mogelijkheden te creëren voor het efficiënt oefenen van lesvaardigheden. Meer autonomie in de professionele ontwikkeling kan worden bereikt door docenten de kennis en vaardigheden te bieden waarmee ze de uitdagingen aan kunnen die komen kijken bij het ontwikkelen van lesvaardigheid, verbondenheid en autonomie.
Deze maatregelen blijken effectief te zijn op middelbare scholen. We ontdekten dat de meeste elementen van deze maatregelen de oorzaken van stress en uiteindelijk uitval verminderen. Coaching met behulp van gevalideerde instrumenten en duidelijke prestatiecriteria dragen bij aan het ontwikkelen van vaardigheden. Tegelijkertijd vertraagt het verminderen van de werkdruk de ontwikkeling van vaardigheden, maar dit verhoogt het welzijn. Verder blijkt uit ons onderzoek dat sommige vaardigheden eenvoudiger worden ontwikkeld dan andere. Het vereist meer inspanning, tijd en expertise om docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van complexe vaardigheden en om autonome professionele ontwikkeling te verbeteren zonder het welzijn te verminderen. De expertise hiervoor moet nog verder worden ontwikkeld.
Laatst gewijzigd: | 03 september 2019 12:54 |