Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Mayra Mascareño Lara: waarom zijn gesprekken met kinderen belangrijk voor hun leerproces?

Waarom zijn gesprekken met kinderen belangrijk voor hun leerproces?

Bekijk deze dialoog eens tussen een driejarige en zijn moeder:
Kind: “Mama, scheetjes kun je niet zien...”
Moeder: “Nee, lieverd, omdat ze van gas gemaakt zijn. Maar je kunt ze wel ruiken.”
Kind: “Je kan ze niet zien, net als glas.”
Moeder: “Klopt, glas is doorzichtig, je kunt er doorheen kijken; maar je kunt glas wel aanraken.”
Kind: “Dus scheetjes zijn net als de lucht.”
Moeder: “Ja, dat is een goede vergelijking, de lucht kun je ook niet aanraken.”
Kind: “Alleen als je gaat vliegen.”

Mayra Mascareño Lara

Van alle interacties met kleine kinderen zijn gesprekken – thuis, of in de klas – bij uitstek de ruimte waar het meeste leren plaatsvindt. Verbale interacties dagen onze manier van denken uit, maken ons bewuster van anderen en onszelf en verkleinen leerachterstanden. Bezigheden als praten over een boek of over de afgelopen zomervakantie helpen kinderen om mentale voorstellingen te maken van de wereld buiten hun directe omgeving, en dragen bij aan de groei van hun vocabulaire en begrip. Maar de manier waarop we met kinderen praten is erg belangrijk. Door verbale interacties kunnen we ook de initiatieven van kinderen ontmoedigen, hun onzekerheden bevestigen en vooroordelen reproduceren.

Jonge kinderen houden van praten, leren en ontdekken. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in de wereld om hen heen, ze hebben meningen, ze worden graag uitgedaagd in een veilige omgeving, en ze zijn niet vatbaar voor de vooroordelen die volwassenen hebben. Al vanaf jonge leeftijd zijn kinderen in staat om aan complexe gesprekken deel te nemen. En ze zijn fantastische gesprekspartners – ze moeten alleen worden uitgenodigd.

M.N. (Mayra) Mascareño Lara, Dr
Voornaam
Mayra
Telefoon
E-mail
Kamer
0206
Functie
Assistant Professor
Expertise
classroom interactions, learning and instruction, learning opportunities in the classroom, diversity and inclusion, microanalytic research, process research, educational equity
Laatst gewijzigd:03 september 2019 12:53
View this page in: English