Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Eric Rietzschel: wat is de toekomst van het creativiteitsonderzoek?

Wat is de toekomst van het creativiteitsonderzoek?

De afgelopen halve eeuw is er vooral onderzoek gedaan naar de voorspellers van creativiteit: Wie zijn die creatieve mensen en waardoor zijn ze zo creatief? Inmiddels weten we daar vrij veel over: creatieve mensen zijn nieuwsgierig, gedreven, flexibel, durven risico’s te nemen, en geven niet snel op. Wil je mensen helpen om creatief te zijn, dan zijn dat dus de dingen die je moet zien te stimuleren of faciliteren.

Eric Rietzschel

Maar eigenlijk is er zelden een gebrek aan ideeën! Het probleem is juist dat het vaak bij ideeën blijft, zonder dat er echt iets verandert. De komende jaren zullen we dus meer onderzoek zien naar de gevolgen van creativiteit. Wat gebeurt er eigenlijk met al die ideeën? Wanneer noemen mensen iets ‘creatief’, en niet alleen maar ‘raar’? En wanneer staan mensen open voor creatieve ideeën?

Uit onderzoek aan onze faculteit weten we bijvoorbeeld dat mensen erg verschillen in hun opvattingen over creativiteit, en dat ze meer open staan voor creatieve ideeën als ze de kans krijgen om die ideeën te herzien en te verbeteren. Kortom, de creativiteit en waarde van een idee staan niet vast, maar hangen af van degene die ermee aan de slag gaat. Wat voor de één onzin is, kan bij de ander juist leiden tot het cruciale eureka-moment. De vraag is dus niet of iets op zichzelf een goed idee is, maar of het idee potentieel heeft. Uiteindelijk is dát waar het in creativiteit om draait: het creëren, of leren zien, van nieuwe mogelijkheden.

dr. E.F. (Eric) Rietzschel
Voornaam
Eric
Telefoon
E-mail
Kamer
2211.0386
Functie
Universitair docent
Expertise
Creativiteit; innovatie; groepsprocessen; teamprestaties
Laatst gewijzigd:01 april 2020 09:04
View this page in: English