Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Onderzoek

Hedderik van Rijn: hoe kunnen we sneller, leuker en beter leren?

Hoe kunnen we sneller, leuker en beter leren?

Vrijwel niemand houdt van het leren van feitjes. Of het nou gaat om de tafels der vermenigvuldiging, het zoveelste rijtje Franse vocabulaire, of het onthouden van de juiste volgorde van stappen bij mond-op-mond beademing: vanaf de middenbouw op de basisschool tot ver in ons werkende leven moeten wij feitelijke informatie leren. Zonder goede kennis van die “domme feitjes” kunnen we geen dieper wiskundig inzicht krijgen, onze vakantieliefde niet in zijn of haar moerstaal aanspreken en geen EHBO-certificaat behalen. Hoe kunnen we dit soort leren minder saai maken?

Hedderik van Rijn

In onze groep hebben wij SlimStampen ontwikkeld, een adaptief leersysteem dat is gebaseerd op theorieën over het menselijk geheugen. SlimStampen houdt per feitje bij hoe lastig dat feitje is voor een leerder en zorgt ervoor dat een feitje pas herhaald wordt vlak voordat het vergeten wordt.

Binnen de wetenschap is al sinds 1900 bekend dat langer wachten met een herhaling in theorie ervoor zorgt dat kennis beter beklijft. Echter, deze methode moet wel precies worden afgesteld op de kennis en vaardigheden van iedere individuele leerder. Doordat wij de geheugentheorieën hebben omgezet in wiskundige modellen, kan SlimStampen iedere leerder op zijn of haar eigen niveau laten leren. Ons onderzoek heeft laten zien dat op deze manier leren minder frustrerend en tot drie keer efficiënter is dan andere leertechnieken.

prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn
Voornaam
Hedderik
Telefoon
E-mail
Kamer
2.79
Expertise
Cognitive Science & Neuroscience

Zie Engelse pagina voor details.
Laatst gewijzigd:19 april 2021 16:23
View this page in: English