Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Everyday diplomacy

Dealing with controversy online and face-to-face
Promotie:Mw. C.A. (Carla) Roos
Wanneer:22 september 2022
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. T.T. (Tom) Postmes
Copromotor:dr. N. (Namkje) Koudenburg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Everyday diplomacy

Meer polarisatie bij online discussies dan bij mondelinge gesprekken

Discussies over controversiële onderwerpen, zoals immigratie, lijken sneller uit de hand te lopen wanneer deze online plaatsvinden dan wanneer deze discussies mondeling gevoerd worden. Carla Roos deed onderzoek naar dit fenomeen. Het blijkt dat mensen zich gepolariseerd kunnen voelen en het idee krijgen dat hun gesprekspartner ontremd is, terwijl dat niet zo is: puur door de manier waarop het online medium het gedrag stuurt.

Vaak wordt gedacht dat polarisatie ontstaat doordat mensen zich online minder duidelijk of meer ambigu uitdrukken door de ontbrekende non-verbale signalen of dat mensen online ontremd raken omdat zij zich anoniem wanen. Het onderzoek biedt een nieuw perspectief op deze aannames door te bestuderen wat er precies gebeurt bij online en mondelinge discussies. Dat gebeurde aan de hand van een analyse van het gedrag en de sociale percepties in gesprekken: hoe communiceren gesprekspartners en hoe beïnvloedt dat hun relatie?

Groepen studenten die elkaar niet kenden bespraken politiek controversiële stellingen via een tekstuele chat en mondeling. Het bleek dat mensen zich in tekstuele chats duidelijker of minder ambigu uitdrukken dan in mondelinge gesprekken. Ook reageerden mensen online minder op elkaar en praatten ze sneller langs elkaar heen. Dit komt door de manier waarop het tekstuele en asynchrone medium gedrag beperkt, maar mensen lijken dat niet in te zien. Zij voelden zich niet gehoord, omdat ze het idee krijgen dat hun gesprekspartners vooral bezig zijn met het verkondigen van hun eigen mening. Mensen denken daardoor ook dat ze het meer met elkaar oneens zijn dan werkelijk het geval is en ervaren meer conflict.