Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Supporting struggling students

Prevention and early intervention with success for all
Promotie:dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Wanneer:07 juni 2021
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.J. (Roel) Bosker
Copromotors:dr. S. Doolaard, prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Supporting struggling students

Programma voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften

Het oorspronkelijk Amerikaanse programma Success for All (SfA) kan leiden tot betere leesprestaties en meer taakgericht gedrag van leerlingen in het basisonderwijs. Mariëtte Hingstman heeft onderzocht of het programma ook in Nederland kan worden toegepast, waarbij de focus lag op leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

In het SfA-programma worden verschillende effectieve vormen van aanpak gecombineerd. In interviews met zowel Nederlandse als Amerikaanse leerkrachten kwam naar voren dat zij vooral het geïntegreerde aanbod voor taal en lezen, de boeken, het samenwerkend leren en de tutoring beschouwen als effectieve kenmerken van SfA voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Leerkrachten merkten echter ook dat het voorgeschreven karakter van SfA soms botst met de wens leerlingen maatwerk te bieden.

Leerlingen van groep 3 op SfA-scholen in het eerste cohort significant hadden betere begrijpend leesvaardigheden dan de controlegroep. In het tweede cohort werd echter geen significant effect van SfA op begrijpend lezen gevonden. Er werden ook geen significante effecten van SfA op andere leesvaardigheden en op taakgericht gedrag aangetoond.

Het Success for All-programma heeft potentie de leesprestaties van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in Nederland te verbeteren. Het is echter niet eenvoudig een dusdanig uitgebreid programma goed te implementeren.