Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Onderwijs

Nadine Blaak

Masterambassadeur Educatie en LVHO in de Taal- en Cultuurwetenschappen (track Griekse en Latijnse Taal en Cultuur)
Nadine Blaak
Nadine Blaak

Over Nadine

Nadine Blaak volgt de master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen, track Griekse en Latijnse Taal en Cultuur. Ze geeft nu Grieks en Latijn aan verschillende klassen op het Bornego College in Heerenveen.

“Uit een beroepskeuzetest die ik ooit deed kwam: je houdt ervan om kennis over te dragen en anderen te helpen, je zou een goede leraar zijn. Dat klopt, want kennis overdragen en leerlingen enthousiast maken voor mijn vak is iets waar ik ontzettend blij van word.

De opleiding heeft een theoretisch deel maar er is ook een groot deel stage en dat is een fijne combinatie. Het theoretische deel bestaat uit vakken over pedagogiek en didactiek. Tijdens de colleges bestuderen we lesmethodes en leren we hoe je leerlingen kunt motiveren. Naast de theoretische vakken loop je stage en daardoor kan ik wat ik leer tijdens mijn lessen direct toepassen. Zo zie ik dat ik elke week weer bijleer.

Ik word als beginnende leraar goed begeleid: op mijn stageschool heb ik een vakcoach en een schoolopleider toegewezen gekregen en vanuit de universiteit krijg ik begeleiding van een vakdidacticus en een tutor. Tijdens de colleges en tijdens mijn stage is er veel ruimte voor intervisie. Ik krijg dus heel veel feedback en ik kan samen met mijn begeleiders kijken hoe ik die feedback kan toepassen. Ik sta er versteld van hoe ik me van week tot week ontwikkel.

Naast dat ik graag mijn enthousiasme over de klassieke talen deel, vind ik het contact met mijn leerlingen ook heel erg belangrijk. Ik voel me erg betrokken bij ze, en ik steek veel energie in het opbouwen van een band. Wanneer ik dat doe, krijg ik namelijk ook veel van ze terug in de vorm van enthousiasme en betrokkenheid. Dat was goed te merken toen ik voorstelde buiten schooltijd naar een lezing te gaan over een thema waar we in mijn lessen mee bezig waren. Het was ontzettend leuk om te zien dat mijn leerlingen in hun vrije tijd met zo veel plezier met mijn vak bezig waren.”

Laatst gewijzigd:17 december 2020 10:12