Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding Onderwijs

Alinda Harmanny

Masterambassadeur Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen en LVHO in de Bètawetenschappen (track informatica)

Over Alinda

Alinda is na haar bachelor informatica begonnen aan de tweejarige master Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen, track informatica. Ze zit nu in het eerste jaar.

“Jongeren zijn heel erg bezig met ontdekken wat ze willen en als docent kan ik daar aan bijdragen. Sowieso vind ik die leeftijd van 12 tot 18 een hele leuke fase. Ze zijn nog niet volwassen, maar ze hebben wel heel veel vrijheid om ontdekkingen te doen over zichzelf. Wie ze zijn bijvoorbeeld, maar ook wat ze na de middelbare school willen doen. Als docent draag ik mijn kennis en enthousiasme over en geef ik ze de gelegenheid om te kijken of informatica iets voor hen is.

Ik kan heel veel creativiteit kwijt in het lesgeven, vooral bij een vak als informatica want er bestaat geen boek. Er bestaan op dit moment alleen losse modules en daarom verzin ik voor iedere les zelf opdrachten. Op die manier heb ik ook veel vrijheid om te variëren in het soort opdrachten. Dus laat ik ze soms juist niet achter de computer zitten om iets te programmeren, maar laat ik ze iets op papier uitwerken. Of we doen een quiz of een spelletje. Op die manier houd ik het afwisselend voor mezelf en de leerlingen.

Bij een drukke groep moet je laten zien dat jij de docent bent en dat jij bepaalt wat er gebeurt. Het kan zijn dat je dat van nature kunt, maar het is ook iets wat je heel goed leert tijdens je stage. Een van de leukste momenten van mijn stage beleefde ik bij zo’n klas. Het lukte me om ze aan het werk te krijgen en naderhand hoorde ik van de leerlingen dat ze het een fijne les was geweest en dat ze er echt wat aan hadden gehad. Dat was echt wel een soort hoogtepunt!”

Laatst gewijzigd:17 december 2020 10:23