Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Oratie Maarten Gijsenberg

Over Tijd. Marketing Dynamics: Een verhaal van verleden, heden en toekomst.
25 mei 2023
Hoogleraar Marketing Dynamics Maarten Gijsenberg

Hic et nunc. Hier en nu. Bij het nemen van beslissingen vertonen zowel individuen als organisaties vaak een sterke neiging om zich te concentreren op het hier en nu, het enge heden. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat de resultaten van hun beslissingen worden gevormd door zowel intra- als intertemporele invloeden. Bovendien negeren ze met deze beperkte visie gefocust op kortetermijnresultaten de potentiële langetermijneffecten van hun beslissingen. Marketinggerelateerde beslissingen van individuen en organisaties, alsook het onderzoek naar deze beslissingen en hun resultaten, vormen dus geen uitzondering.

Het onderzoeksdomein Marketing Dynamics richt zich expliciet op dit probleem. Het bestudeert de evolutie van zowel marketingbeslissingen als de daaruit voortvloeiende effecten op uitkomst maatstaven die relevant zijn voor consumenten, bedrijven en/of de samenleving als geheel. Marketing Dynamics onderzoekt hoe evoluties kunnen worden gestuurd door geschiedenis, timing, concurrentie-interacties en macro-economische schommelingen, naast andere factoren. Relevante maatstaven zijn onder meer klanttevredenheid en andere graadmeters van consumenten mentaliteit, merkverkoop en marktaandeel, duurzame consumptie en werkgelegenheid. Analyse en inzichten beperken zich niet tot kortetermijneffecten, maar richten zich ook op langetermijnimplicaties. Zo erkent Marketing Dynamics dat er meer is dan het enge hier en nu, en dat we rekening moeten houden met het verleden, het heden en de toekomst.

Hoogleraar Marketing Dynamics Maarten Gijsenberg: "Dit bredere perspectief wordt nog relevanter in de spannende turbulente tijden waarin we vandaag de dag verkeren. Besluitvormingsomgevingen worden momenteel opnieuw gevormd door de beschikbaarheid van steeds diversere gegevens; door nieuwe en potentieel ontwrichtende technologieën zoals generatieve AI; door de steeds snellere servitisatie van economieën; en door de behoefte aan nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe filosofieën en nieuwe paradigma's voor de wereld van morgen."

Deze verschijnselen en de dynamiek die zij ontketenen creëren een nieuwe, niet in kaart gebrachte wereld waarin bestaande kennis met betrekking tot marketingbeslissingen en de uitkomsten daarvan moet worden geactualiseerd, en nieuwe kennis, waaronder ook nieuwe uitkomstmaatstaven met een meer maatschappelijke focus, moet worden gecreëerd. Gijsenberg: "Als hoogleraar Marketing Dynamics wil ik de kansen aangrijpen die nieuwe soorten data en technologie bieden om de uitdagingen op het gebied van marketingcommunicatie en retail waar individuen en organisaties voor staan, aan te pakken, zowel in een veranderende wereld als bij het ten goede veranderen van de wereld, waarbij rekening wordt gehouden met verleden, heden en toekomst."

Meer informatie:

Maarten Gijsenbergs oratie vindt plaats op 2 juni 2023.

Inschrijven uiterlijk 26 mei via het inschrijfformulier.

Livestream op 2 juni 2023, zie: www.rug.nl/digitale-oratie.

Vragen? Neem dan contact op met Maarten Gijsenberg.

Laatst gewijzigd:13 februari 2024 13:31