Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent

23 juni 2025
decoratieve afbeelding

Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit krijgt nu de erkenning die het verdient.

Onderwijs als drijfveer

‘Hoewel ik het doen van - met name kwalitatief - onderzoek heel erg leuk vind, ligt mijn passie vooral in het onderwijs en de interactie met studenten.’ vertelt Evelien. Sinds 2005 werkt ze als Universitair docent, en binnenkort hoopt ze via de ‘Education Track’ de stap naar Universitair Hoofddocent (UHD) te maken. Dankzij het Erkennen & Waarderen-project wordt haar onderwijskundige expertise nu meegewogen in haar beoordeling. ‘Wat ik interessant en belangrijk vind, is om niet alleen les te geven, maar ook strategisch mee te denken over het onderwijsprogramma: wat willen we onze studenten leren, waarom en hoe? Daarbij besteed ik altijd aandacht aan de link tussen theorie en de praktijk.’

Van collegezaal naar praktijk

‘Ik vind het belangrijk dat studenten tijdens hun studie leren hoe de kennis die ze opdoen in de colleges toepasbaar in de praktijk, daarom wil ik dat ze met professionals in aanraking komen. Deze visie heb ik uitgewerkt door verschillende typen ‘student-practitioner interactions’ te integreren in het onderwijs. Zo organiseer ik Business Safaris, waarbij studenten mensen ontmoeten op hun werkplek, en Living Teaching Cases, waarbij studenten aan een realistische praktijkcase werken en hun oplossing presenteren aan de betreffende ondernemer.

Onderzoek en onderwijs kunnen elkaar versterken

Evelien blijft ook actief als onderzoeker en geeft aan dat onderwijs en onderzoek elkaar juist kunnen versterken. ‘Zo doe ik zelf veel onderzoek in samenwerking met bedrijven en die voorbeelden gebruik ik tijdens mijn colleges. Zo leren studenten ook wat het betekent om onderzoek te doen in de bedrijfspraktijk. Dit is voor studenten bijvoorbeeld handig wanneer ze een scriptie gaan schrijven en zelf systematisch onderzoek moeten doen. Ook is het erg leuk om te zien dat studenten door een praktijkcontact een baan vinden of dat ze na een moeilijk scriptietraject uiteindelijk toch afstuderen met een mooi eindcijfer. Daar doe ik het eigenlijk vooral voor...’

Ruimte voor onderwijsambitie

Waar onderwijs in het verleden soms als ‘bijzaak’ werd gezien, merkt Evelien dat er echt iets aan het veranderen is. ‘Bij onze faculteit voel ik me gesteund als onderwijsgerichte academicus. Zo heb ik recent mijn Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) behaald en heb ik verschillende workshops over case teaching mogen volgen.’ Ze ziet de veranderingen als een direct gevolg van het programma Erkennen & Waarderen, dat ruimte biedt voor diverse loopbaanpaden en de waarde van goed onderwijs erkent. ‘Het heeft mij geholpen om me verder te ontwikkelen in wat ik het liefste doe, onderwijs geven!’

Meer lezen?

  • De blog van Evelien Croonen: "A little less conversation, a little more action! The value of student-practitioner interactions in teaching"
Laatst gewijzigd:23 juni 2025 13:14
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws