Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Onderzoek duurzame distributie van LNG toegelicht aan Koninklijk paar

24 maart 2015

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, Hare Majesteit Koningin Máxima en minister Ploumen hebben afgelopen vrijdag de conferentie "LNG - full speed ahead" in Hamburg bezocht. Hier gaven prof. Iris Vis en dr. Paul Buijs van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde de Koningin een toelichting over hun onderzoek naar het ontwerp van distributienetwerken voor de nieuwe, milieuvriendelijke brandstof LNG ( liquefied natural gas). Logistieke uitdagingen spelen een grote rol in de overstap van de transportsector naar LNG .

Het bezoek van de delegatie aan de LNG conferentie was onderdeel van het werkbezoek van het Koninklijk paar en Minister Ploumen aan de Duitse deelstaten Sleeswijk-Holstein en Hamburg.

De Koningin in gesprek met professor Vis op de conferentie

TV aandacht

Organisatoren van de conferentie ‘LNG - Full speed ahead’ waren het Netherlands Business Support Office in Hamburg en de Behörde für Wirtschaft, Verkehr und Innovation van Hamburg. De organisatoren werden verder ondersteund door Netherlands Maritime Technology, het Nederlandse LNG Platform, het Duitse Maritime LNG Plattform en Maritimes Cluster Norddeutschland ondersteunden de organisatie. Op de Duitse televisie, in het NDR journaal, was ruimschoots aandacht voor het werkbezoek en de conferentie.

Toelichting professor Vis

Koningin Maxima en parlementair staatssecretaris Beckmeyer kregen in de Fischauktionhallen in Hamburg op de ‘Innovation Area’ een voorlichting van professor Vis over de uitdagingen die een rol spelen bij het ontwerpen van duurzame logistieke netwerken voor de distributie van (bio)LNG als brandstof voor de maritieme- en transportsector. Er is inmiddels een blauwdruk van het distributienetwerk, en beeldmateriaal daarvan werd aan de Koningin getoond.

Samenwerking universiteit en bedrijfsleven

Bij het ontwerp van het nieuwe distributienetwerk werken onderzoekers en partijen uit de industrie samen. Iris Vis is als hoogleraar Industrial Engineering projectleider van het Dinalog-project ‘Design of LNG networks’ , een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven en het bedrijfsleven binnen de topsector logistiek. Het project richt zich op de logistieke aspecten rondom de distributie en transport van (bio)LNG. Binnen het project worden tools ontwikkeld die betrokken partijen kunnen helpen bij investerings- en infrastructurele beslissingen en bij economische- en marktanalyses.

Aandacht voor LNG op Hafengeburtstag

Van 8 tot 10 mei 2015 is Groningen partnerstad van Hamburg bij de viering van de Hafengeburtstag, het grootste maritieme evenement ter wereld. Ook dan zal er aandacht zijn voor het gebruik van LNG door de maritieme sector.

Meer informatie :

·         prof. dr. Iris F.A. Vis