Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

Moeten wij meebetalen aan de vijver van de baas? Bestuurlijke salarissen als graadmeter van bedrijfswaarden - FEB blog door Jana Oehmichen

20 maart 2018
Jana Oehmichen
Jana Oehmichen

Ongeveer een jaar geleden meldde de Duitse pers dat een groot Duits bedrijf, dat op dat moment verwikkeld was in schandalen en ontslagen, 60.000 euro had betaald voor een nieuw verwarmingssysteem voor de koivijver in het huis van hun CEO (een bedrijfsvilla waarvoor hij een hele lage huur betaalde). Waarom zorgen dit soort berichten voor ophef? Lees de volledige bijdrage van Jana Oehmichen op ons FEB blog of bekijk onderstaande samenvatting.

Die maatschappelijk ophef gaat niet om het bedrag, niet alleen tenminste. Want dat valt nog best mee vergeleken bij de 1,5 miljoen euro die CEO’s gemiddeld bij grote Europese bedrijven verdienen. Wat ons veel meer stoort is het signaal dat het bedrijf afgeeft door voor dit soort luxe te betalen terwijl de werknemers van het bedrijf niet zeker zijn van hun baan. In deze blogpost kijken we naar de signaaleffecten van bestuurlijke vergoedingen en leggen we uit hoe en waarom bedrijven deze actief en op een positieve manier kunnen inzetten.

Een weloverwogen vergoeding

Onderzoekers en mensen in de praktijk hebben tijd en geld geïnvesteerd in het ontwikkelen van vergoedingssystemen voor managers om de belangen van managers en aandeelhouders op elkaar af te stemmen en managers aan te trekken en te behouden. Maar vergoedingen zijn meer dan alleen een stimulans om hard te werken of om goede mensen aan te trekken: ze kunnen ook een graadmeter zijn van de waarden van bedrijven en hun aandeelhouders. Naar mijn mening zijn er drie ontwerpparameters die moeten worden overwogen bij het vaststellen van een vergoeding:

  1. Kies dividenduitkeringen en doelen die passen bij de waarden van het bedrijf
  2. Vind een balans in hoe expliciet deze waarden worden gecommuniceerd
  3. Houd rekening met de tijdshorizon van deze graadmeters van waarden

Grote interne en externe impact

Kortom, ik adviseer bedrijven om bij het vaststellen van vergoedingen rekening te houden met de keuze van dividenduitkeringen en doelen, de expliciteit van deze maatregelen en de tijdshorizon die ze aan deze maatregelen koppelen. Vergoedingen zeggen impliciet iets over de waarden van het bedrijf en kunnen dus een grote interne en externe impact hebben. Intern kunnen vergoedingen leidend werken en dus van invloed zijn op het gedrag van de manager. Extern kunnen ze de publieke opinie vormen over het bedrijf en de waarden van het bedrijf.

Als vergoedingen voor managers van beursgenoteerde bedrijven publiek zijn, wordt daar graag over geschreven in de zakelijke pers. Daarom zijn vergoedingen een goed instrument om de waarden van het bedrijf te communiceren naar belanghebbenden, inclusief de samenleving, de belangrijkste leveranciers, klanten en werknemers. Het Duitse bedrijf heeft inmiddels geleerd dat signalen over nogal verontrustende waarden averechts kunnen werken en slechte publiciteit opleveren.

Meer informatie

Contact: Jana Oehmichen

Laatst gewijzigd:20 maart 2018 09:17
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 16 april 2018

    Dr. Nancy Kamp-Roelands RA MA van EY nieuwe hoogleraar Accountancy

    Kamp-Roelands beschikt over de unieke combinatie van ervaring met grote (multinationale) ondernemingen, (inter)nationale standaardisering (verslaggeving en controle), academisch onderzoek en een groot netwerk in organisaties op het gebied van duurzame...

  • 12 april 2018

    Two new round tables at 41st International IAEE Energy conference

    The round tables during the 41st International IAEE Energy conference offer a unique opportunity for academics, policy makers, consultants and representatives from energy business to meet and discuss various relevant energy related topics. Lees meer...

  • 10 april 2018

    Campagne energieonderwijs van start: Choose wisely, follow energy

    Deze week lanceren Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de New Energy Coalition (NEC) een gezamenlijke wervingscampagne voor energiestudenten. De campagne wijst studenten op de al aanwezige studieroutes op het gebied van energie...