Moeten wij meebetalen aan de vijver van de baas? Bestuurlijke salarissen als graadmeter van bedrijfswaarden - FEB blog door Jana Oehmichen
Ongeveer een jaar geleden meldde de Duitse pers dat een groot Duits bedrijf, dat op dat moment verwikkeld was in schandalen en ontslagen, 60.000 euro had betaald voor een nieuw verwarmingssysteem voor de koivijver in het huis van hun CEO (een bedrijfsvilla waarvoor hij een hele lage huur betaalde). Waarom zorgen dit soort berichten voor ophef? Lees de volledige bijdrage van Jana Oehmichen op ons FEB blog of bekijk onderstaande samenvatting.
Die maatschappelijk ophef gaat niet om het bedrag, niet alleen tenminste. Want dat valt nog best mee vergeleken bij de 1,5 miljoen euro die CEO’s gemiddeld bij grote Europese bedrijven verdienen. Wat ons veel meer stoort is het signaal dat het bedrijf afgeeft door voor dit soort luxe te betalen terwijl de werknemers van het bedrijf niet zeker zijn van hun baan. In deze blogpost kijken we naar de signaaleffecten van bestuurlijke vergoedingen en leggen we uit hoe en waarom bedrijven deze actief en op een positieve manier kunnen inzetten.
Een weloverwogen vergoeding
Onderzoekers en mensen in de praktijk hebben tijd en geld geïnvesteerd in het ontwikkelen van vergoedingssystemen voor managers om de belangen van managers en aandeelhouders op elkaar af te stemmen en managers aan te trekken en te behouden. Maar vergoedingen zijn meer dan alleen een stimulans om hard te werken of om goede mensen aan te trekken: ze kunnen ook een graadmeter zijn van de waarden van bedrijven en hun aandeelhouders. Naar mijn mening zijn er drie ontwerpparameters die moeten worden overwogen bij het vaststellen van een vergoeding:
- Kies dividenduitkeringen en doelen die passen bij de waarden van het bedrijf
- Vind een balans in hoe expliciet deze waarden worden gecommuniceerd
- Houd rekening met de tijdshorizon van deze graadmeters van waarden
Grote interne en externe impact
Kortom, ik adviseer bedrijven om bij het vaststellen van vergoedingen rekening te houden met de keuze van dividenduitkeringen en doelen, de expliciteit van deze maatregelen en de tijdshorizon die ze aan deze maatregelen koppelen. Vergoedingen zeggen impliciet iets over de waarden van het bedrijf en kunnen dus een grote interne en externe impact hebben. Intern kunnen vergoedingen leidend werken en dus van invloed zijn op het gedrag van de manager. Extern kunnen ze de publieke opinie vormen over het bedrijf en de waarden van het bedrijf.
Als vergoedingen voor managers van beursgenoteerde bedrijven publiek zijn, wordt daar graag over geschreven in de zakelijke pers. Daarom zijn vergoedingen een goed instrument om de waarden van het bedrijf te communiceren naar belanghebbenden, inclusief de samenleving, de belangrijkste leveranciers, klanten en werknemers. Het Duitse bedrijf heeft inmiddels geleerd dat signalen over nogal verontrustende waarden averechts kunnen werken en slechte publiciteit opleveren.
Meer informatie
Contact: Jana Oehmichen
________________________________________________
> Meer nieuws van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde
> FEB-experts in de media
Laatst gewijzigd: | 29 februari 2024 10:02 |
Meer nieuws
-
02 mei 2024
Johan Remkes te gast in podcast Leiderschap in Onzekere Tijden Live
Oud-minister en oud-informateur Johan Remkes is op 15 mei te gast in de Podcast Leiderschap In Onzekere Tijden. In de liveopname van de podcastaflevering gaat hij met FEB-hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen in gesprek over de huidige...
-
29 april 2024
Nieuwe dataset belicht oorsprong van moderne economische groei
In een nieuwe update van de gerenommeerde Maddison Project Database werpen economisch historici een nieuw licht op de oorsprong van moderne economische groei.
-
29 april 2024
Guido Berends and Hylke Dijkstra win FEB Research Awards 2023
The awards for best PhD thesis and best graduate of the research master were presented at the annual PhD conference held on April 18. Guido Berends won the Best PhD Thesis Award 2023 and Hylke Dijkstra won the Research Master Graduate Award 2023.