Skip to ContentSkip to Navigation
Corporate AcademyOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Corporate Academy
Corporate Academy

Mediatraining wetenschappers

Succesvolle publicitaire impact

Het delen van je onderzoeksresultaten om succesvol impact te maken bij een breed publiek is belangrijk. Het promoot je onderzoek, verbreed je netwerk en kan relevant zijn voor het vinden van financiering voor vervolgonderzoek. Maar hoe zoek je de publiciteit en via welke kanalen? Hoe vind je de juiste woorden? Hoe maak je jouw vakgebied begrijpelijk? Wat doe je als journalisten contact met jou opnemen? Hoe ga je om met kritische vragen? Hoe houd je de regie over het gesprek?

Tijdens deze training van een dag leer je hoe je een kort maar krachtige boodschap formuleert, hoe je de aandacht vraagt van de media en hoe je het beste kunt omgaan met de media, sociale media en de reacties die je daarop ontvangt.

Doel

Na het volgen van deze training weet je als wetenschapper hoe je zelf de publiciteit kunt zoeken en wat je doet als media contact met jou opnemen.

Programma

De training bestaat uit een theoriegedeelte (ochtend) en een praktijkgedeelte (middag). 

Het theoriedeel wordt behandeld aan de hand van concrete voorbeelden met aandacht voor tips en trucs van journalisten, verschil in benadering van tv/radio en/of geschreven pers, checken op feitelijke onjuistheden etc. De volgende vragen komen daarbij aan bod:

●       Wat is journalistiek? Wat doen journalisten en wie zijn voor mij interessant?
●       Hoe werken media? Hoe speel ik hierop in?
●       Hoe benader ik de media?
●       Wat doe ik als een journalist contact met mij opneemt?
●       Wat zijn soundbites? Hoe verwerk ik mijn boodschap daarin?
●       Hoe ga ik om met lastige vragen?
●       Op welke manier ondersteunt de afdeling communicatie mij?

Tijdens het praktijkgedeelte oefen je interviews die worden opgenomen met een camera. De opnames worden daarna besproken, waarbij gelet wordt op:

●       Hoe kom je over?
●       Ben je in staat om je boodschap helder over te brengen?

Resultaat

In korte tijd leer je hoe je zelfzekerder media benadert, ze professioneel te woord staat en om kunt gaan met de reacties op jouw optreden. Op een plezierige manier en in een vertrouwde omgeving oefen je hoe je dit aanpakt, wat de valkuilen zijn en hoe je daar naar handelt.

Meer informatie
Datum

Deze training moet nog gepland worden. Mocht je interesse hebben voor deze training dan kun je een e-mail sturen naar hr-experts rug.nl waarin je jouw belangstelling kenbaar maakt. Je ontvangt dan een e-mail als de datum voor deze training bekend is.

Tijd
9.00 tot 17.00 uur
Locatie

Academiegebouw, Broerstraat 5, 9712 CP Groningen

Voor

Wetenschappers en medewerkers van de RUG

Groepsgrootte

Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers

Voertaal

Nederlands of Engels

Kosten

600 euro (inclusief lunch)

Trainer(s)

Lejo Siepe, Mediatrainingscentrum Noord-Nederland

Meer informatie

Anja Hulshof en Elies Kouwenhoven, woordvoerders bij de RUG

Deze trainingen gaan door bij minimaal vier deelnemers. Op verzoek kunnen er in overleg extra trainingsdagen worden georganiseerd.

Laatst gewijzigd:21 maart 2024 10:30
View this page in: English