Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds Ben Feringa Fonds

Nieuws & mededelingen

Groninger Wetenschapsquiz 24 mei 2022

Op 24 mei organiseert Studium Generale, in samenwerking met het Ben Feringa Fonds en Forum Groningen, de tweede editie van de Groninger Wetenschapsquiz, gepresenteerd door wetenschapscommunicator Anna Gimbrère.
Geen flauwe spelshow, maar een pittige quiz vol opvallende kwesties en doordenkertjes uit diverse wetenschapsgebieden. Natuurkunde, taal, aardrijkskunde en geschiedenis - naast logisch redeneren en kansrekenen wordt ook je historisch besef en talenknobbel aangesproken. Dit alles onder het toeziend oog van juryleden Nobelprijswinnaar Ben Feringa, rector magnificus Cisca Wijmenga en journalist Maaike Borst. Drie koppels van twee academici nemen het tegen elkaar op en jij kunt vanuit de zaal of vanuit huis meedoen!
Alle informatie vindt je hier: Studium Generale-wetenschapsquiz 2022 !

Ben Feringa maakt scholentour door Groningen en Friesland

Nobelprijswinnaar Ben Feringa bezoekt de komende maanden met zijn team basis- en middelbare scholen in Groningen en Friesland. Tijdens de bezoeken staat nieuwsgierigheid en vragen stellen centraal. Op het programma staat een collegetour waarbij leerlingen vragen kunnen stellen aan Feringa. Ook gaan ze zelf aan de slag met experimenten. De aftrap is op 11 april bij OBS Futura in Scheemda. Daarna volgen het Ubbo Emmius Stadskanaal (9 mei), OBS Het Vogelnest in Heerenveen en Plein Joure in Joure (3 juni).

In de weken voor het bezoek bereiden de scholen de dag voor met lesmateriaal ontwikkeld door de RUG Scholierenacademie. In de lessen bedenken leerlingen vragen over o.a. wetenschap, ontdekkingen doen en de Nobelprijs. Hoe ziet een wetenschapper er eigenlijk uit, hoe komt kennis tot stand, en zou ik zelf een wetenschapper kunnen zijn?

Feringa bezoekt de scholen om leerlingen te inspireren en hen te stimuleren om nieuwsgierig te zijn naar de wereld om hen heen. Zelf groeide hij op in het Drentse Barger-Compascuum en was de eerste in zijn familie die ging studeren. In zijn jeugd werd hij gestimuleerd om vragen te stellen en te ontdekken. Feringa wil deze houding graag overbrengen op de leerlingen: durf te dromen en nieuwsgierig te zijn.

Groninger Wetenschapsquiz 31 mei 2021

Op maandag 31 mei organiseerden Studium Generale, het Ben Feringa Fonds en Forum Groningen de Groninger Wetenschapsquiz, waaraan iedereen vanuit huis gratis kon meedoen. Jurylid Ben Feringa: ‘De vragen beslaan de volle breedte van de universiteit, van sterrenkunde tot filosofie. Het is een privilege om daaraan mee te mogen doen. Ik zal af en toe uitleg en achtergronden geven om het publiek en de deelnemers extra te enthousiasmeren. Gewoon hartstikke leuk!’

Je kunt de quiz hier terugkijken:

Interview mei 2021

Een heel leuk interview met Ben Feringa: ‘Jongeren stimuleren, dat is mijn belangrijkste taak’ .

Ben Feringa
foto: Elmer Spaargaren