Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Heike Kamerlingh Onnes-leerstoel voor prof. dr. Bart van Wees (2018)

Bart van Wees

Bart van Wees, hoogleraar aan de Faculty of Science and Engineering, is vanwege zijn opmerkelijke, internationaal erkende bijdragen aan de wetenschap benoemd op de Heike Kamerlingh Onnes-leerstoel.

Bart van Wees

Bart van Wees is verbonden aan het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering) en sinds 2000 hoogleraar fysica van nanodevices. Van Wees is een internationale autoriteit op het gebied van quantum elektronentransport. Hij heeft belangrijke bijdragen geleverd aan verschillende onderwerpen, zoals nano-elektronica, mesoscopische systemen, spintronica en (het meest recent) de spincaloritronica. Naast tal van activiteiten heeft Van Wees sinds 2013 een leidende rol in het Graphene Flagship Project van de EU. Via dit programma wordt tot 2023 maar liefst 1 miljard euro in grafeen-onderzoek geïnvesteerd. In 2016 ontving Van Wees de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

Heike Kamerlingh Onnes

Heike Kamerlingh Onnes (1853-1926), de naamgever van de nieuwe vernoemde leerstoel, was een Nederlands natuurkundige en winnaar van de Nobelprijs voor Natuurkunde. Als geboren Groninger studeerde hij natuurkunde en wiskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, alwaar hij in 1879 ook zijn doctoraat behaalde. In 1882 werd Kamerlingh Onnes hoogleraar aan de Universiteit Leiden. In 1908 slaagde hij er als eerste in om helium bij een temperatuur van -269 Celsius vloeibaar te maken en in 1911 ontdekte hij supergeleiding. In 1913 ontving hij de Nobelprijs voor de Natuurkunde voor zijn onderzoek naar de eigenschappen van materie bij lage temperaturen.

Laatst gewijzigd:22 februari 2022 14:26