Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. T.C. Kwee, prof. dr. P.C. (Paul) Jutte
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical advances in musculoskeletal imaging: spondylodiscitis and
pediatric oncology

Klinische ontwikkelingen in musculoskeletale beeldvorming

Kasalak richt zich in zijn proefschrift op het gebied van musculoskeletale beeldvorming. Hij concentreert zich op de onderwerpen spondylodiscitis en bottumoren bij kinderen. Spondylodiscitis is een ontsteking van een tussenwervelschijf en aangrenzende wervellichamen.

Klinische beelddata werden geanalyseerd en gecorreleerd aan patiëntkarakteristieken, bloedwaarden, pathologische bevindingen en follow-up. Kasalak concludeert dat bij patiënten waarbij spondylodiscitis op MRI verdacht wordt, de kweekopbrengst van het CT-geleide biopt laag was. Bij een biopsie wordt een stukje weefsel weggenomen, dat vervolgens microscopisch onderzocht wordt. Slechts één op de drie biopten was positief voor een bepaald micro-organisme, zowel bij het eerste als tweede biopt. Hierdoor stelt hij vraagtekens bij het routinematig gebruik van CT-geleide biopsie bij deze patiënten.

Daarnaast onderzocht Kasalak de waarde van MRI, FDG-PET (een techniek om het glucosemetabolisme in kwaadaardige tumoren te bestuderen en zichtbaar te maken) en CT-geleide biopsie in verschillende scenario’s bij de evaluatie van bottumoren bij kinderen. De nadruk hierbij lag op het Ewing sacroom. Dit is een zeldzame, zeer kwaadaardige vorm van botkanker, die met name wordt gevonden bij jonge kinderen en adolescenten. Kasalak ondervond dat FDG-PET/CT mogelijk het ingrijpende beenmergbiopt kan vervangen en dat controle met MRI na beëindiging van de behandeling zinloos is. Deze bevindingen kunnen het gebruik van beeldvorming en CT-geleide biopsie voor de diagnostiek, stagering, follow-up en consultatie van patiënten (en diens ouders) met bottumoren en Ewing sarcoom in het bijzonder verbeteren.

CV Ömer Kasalak

Ömer Kasalak (1978) studeerde Geneeskunde in Groningen. Eind 2011 begon hij met de opleiding radiologie in het UMCG. In de laatste 2,5 jaar van zijn opleiding deed hij onderzoek dat uiteindelijke leidde tot dit proefschrift.  De titel van zijn promotieonderzoek luidt: Clinical advances in musculoskeletal imaging: spondylodiscitis and pediatric oncology.