Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neural control of balance in increasingly difficult standing tasks

Neurale processen tijdens de staande balans

Al bijna 150 jaar houden onderzoekers zich bezig met de complexe neurale controleprocessen tijdens de staande balans. Vooral moeilijke taken, waarbij de staande balans sensorisch of mechanisch gemanipuleerd wordt, kunnen fundamentele neurale controle strategieën bloot leggen. Bekend is dat verschillende hersengebieden, inclusief de cortex, betrokken zijn bij de controle van de staande balans. Er is echter nog veel onbekend over hoe de corticale input de spieractiviteit bijstelt wanneer de taak moeilijker wordt. Nandi gaat met dit proefschrift in op drie belangrijke vraagstukken met betrekking tot de corticale controle van de staande balans.

Ze onderzocht eerst welke corticale neurofysiologische processen bijdragen aan de controle van de staande balans en of deze samenhangen met de dynamische beweging van het lichaamszwaartepunt. Vervolgens bekeek ze wat de bijdrage is van de cortex aan de coördinatie tussen verschillende spieren in de onderste extremiteit. Ten slotte werd onderzocht welke factoren bijdragen aan de individuele verschillenden in de neurale controle van de staande balans. Individuele cognitieve eigenschappen zoals vertrouwen, staan erom bekend dat ze de balans beïnvloeden. Verschillen in de mate van neurale prikkelbaarheid beïnvloedden hoe balans werd gehouden tijdens de steeds moeilijker wordende balanstaken.

Nandi laat met haar proefschrift zien dat de cortex, de buitenste laag van de hersenen, mogelijk een rol speelt bij complexe plannings- en informatieverwerkingsprocessen die nodig zijn voor verschillende patronen van spieractiviteit bij het handhaven van de balans tijdens het staan.

CV Tulika Nandi

Tulika Nandi (1988) behaalde de bachelor fysiotherapie aan de Manipal Universiteit in India. Vervolgens behaalde ze de master in Biokinesiology aan de Universiteit van Zuid Californië (USC) in de USA. Ze begon haar PhD in Los Angeles en verhuisde in 2016 naar Groningen om een Sandwich PhD-programma te volgen, gefinancierd door de Abel Tasman beurs. Ook was ze vier jaar lang betrokken bij het geven van anatomische cursussen in de fysiotherapie (USC) en werkt ze momenteel als Junior Docent bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen, Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar promotieonderzoek luidt: Neural control of balance in increasingly difficult standing tasks.