Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. V.K. Magadi Gopalaiah
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
A systems genomics approach to identify risk loci and pathways to
Candida infection

Een beter begrip van bloedvergiftiging door de schimmelinfectie Candidaemia

Bloedvergiftiging is de 4e doodsoorzaak en wordt vaak veroorzaakt wordt door Candida albicans (C. albicans). Candida is de vierde meest voorkomende ziekenhuisinfectie. Niet iedereen met een risico op candida-infectie ontwikkelt deze ook daadwerkelijk. Dit suggereert dat verschillen tussen individuen, genetisch of niet-genetisch, een kritische rol spelen in de ontvankelijkheid van een persoon. Matzaraki heeft onderzocht in hoeverre erfelijke factoren een rol spelen en stelt dat dit bemoeilijkt wordt door de beperkte hoeveelheid beschikbare patiënten en een gepaste controlegroep om een zogenaamde genoomwijde associatiestudie (GWAS) uit te voeren.

De infectie is een samenspel tussen de mens en C. albicans en kan onderzocht worden door te bekijken welke processen betrokken zijn bij het succesvol bestrijden van een C. albicans infectie. Matzaraki heeft verschillende soorten informatie geïntegreerd om genetische factoren en het moleculaire traject te onderzoeken in de immuunrespons tegen candidaemia. Hoewel er nog een lange weg is te gaan voordat er nieuwe medicatie ontwikkeld kan worden, heeft haar onderzoek duidelijk succes gehad. Zo heeft ze ontdekt dat een persoon anders reageert op een infectie met Candida dan met een ander pathogeen. Dit betekent dat iemand niet in alle gevallen van infectie ook bloedvergiftiging ontwikkelt. Daarnaast heeft ze een aantal genetisch factoren gevonden die op termijn wellicht aanknopingspunten vormen voor therapie. Bovendien lijkt het nu al mogelijk patiënten op te delen aan de hand van hun genetische profiel. Op deze manier kan een gastheer-specifieke behandeling gecreëerd worden die effectiever is dan de nu gebruikte traditionele therapie.

CV Vicky Matzaraki

Vicky Matzaraki (1984) studeerde Moleculaire Biologie en Genetica aan het departement Moleculaire Biologie en Genetica van de Democritus Universiteit van Thracië in Griekenland. Daarna voltooide ze een master in Klinische Chemie in Griekenland en de master Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Universiteit van Groningen, waar ze cum laude afstudeerde. Haar promotieonderzoek vond plaats van september 2014 tot mei 2018 bij het Genetics Departement van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: A systems genomics approach to identify risk loci and pathways to Candida infection.