Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. G.B.A. (Bea) Wisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Kinome directed target discovery and validation in unique ovarian
clear cell carcinoma models

OCCC: heldercellige eierstokkanker

Caumanns behandelt in zijn proefschrift de vrij zeldzame heldercellige eierstokkanker (OCCC), een subtype van epitheliale eierstokkanker. Het epitheel is de buitenste laag cellen van de eierstok. Historisch wordt epitheliale eierstokkanker gezien als één entiteit. Daarom worden alle subtypes op eenzelfde wijze behandeld. Behandeling vindt plaats door het chirurgisch verwijderen van de tumor met chemotherapie op basis van cisplatine voor of na de operatie. Patiënten met OCCC dat in een laat stadium is gediagnosticeerd hebben een slechtere overlevingskans. Onderzoek naar het verbeteren van de respons op chemotherapie voor OCCC-patiënten heeft zich vooral gericht op het combineren van platinum met andere chemotherapeutische middelen of doelgerichte therapieën. Echter heeft dit tot op heden niet geleid tot een betere overleving, stelt Caumanns.

Het doel van zijn proefschrift is om nieuwe eiwitten voor op kankercellen gerichte therapieën in OCCC-patiënten te vinden. Dit betreft eiwitten (targets) met genmutaties die belangrijk zijn voor tumorgroei. Hij heeft nieuwe therapeutische targets gevonden, die in de toekomst van waarde kunnen zijn voor de behandeling van heldercellige eierstokkanker.

Joseph Johannes (Joost) Caumanns (1990) studeerde Moleculaire Biologie & Biotechnologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij aan het werk als promotie onderzoeker bij de Gynaecologische Oncologie in het UMCG. De titel van zijn promotieonderzoek luidt: Kinome directed target discovery and validation in unique ovarian clear cell carcinoma models.