Over ons Actueel Evenementen Promoties

Value capturing for regional road development

A responsive institutional design approach for Indonesia
Promotie:Mw. L.T.D.J. Wisnu
Wanneer:28 januari 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. J. (Johan) Woltjer, prof. dr. E.J.M.M. (Jos) Arts
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Value capturing for regional road development

‘Value capturing’ in Indonesië gebaat bij lokale ondersteuning en regionaal samenwerkingskantoor

‘Value capture’ is een benadering waarbij de potentiële waarde van infrastructuur (wegen, bruggen, openbare ruimte) wordt gebruikt voor het aantrekken van financiële bijdragen vanuit de private sector. Die aanpak is van toenemend belang voor ontwikkelingslanden omdat het lokale overheden kan helpen bij problemen in de infrastructuur als gevolg van lage capaciteit, beperkt budget en gebrek aan innovatie.

Het vastleggen van de waarde van infrastructuur is voor Indonesië relatief nieuw. Daarom is institutionele ondersteuning nodig voor de implementatie van value capturing. Instituties zoals een lokaal dienstenagentschap en een regionaal samenwerkingsagentschap sluiten goed aan bij de lokale omstandigheden en vormen daarom een essentiële stap om de implementatie van value capturing in Indonesië verder te ondersteunen, concludeert Laksmi Wisnu Wardani.

Zij presenteert in haar proefschrift een raamwerk voor die methode dat bestaat uit: de samenwerking tussen publieke en private sector (wie), mogelijke regelingen die passen bij de lokale omstandigheden (hoe), de bijdragen vanuit de particuliere sector in natura of financieel (wat), een oordeel over baten en effecten van investeringen op micro- en macroschaal (waar), en de timing van het vastleggen van de waarde (wanneer).

Wisnu Wardani concludeert dat waardecreatie wordt aangemoedigd door de publieke sector in Indonesië. Culturele of sociaaleconomische factoren beïnvloeden echter de motivatie in de particuliere sector om deel te nemen aan infrastructurele projecten. Zij deed verschillende casestudies om te komen tot een responsief institutioneel ontwerp. Het is duidelijk dat de vorm en het formaat van instituties zich moeten aanpassen aan de lokale cultuur en socio-economische omstandigheden, stelt de promovenda. Een responsief institutioneel ontwerp vereist verbeteringen in het overheidssysteem en faciliteert tevens de implementatie van waardecreatie en value capture.