Over ons Actueel Evenementen Promoties

Nature-inspired molecules containing multiple electrophilic positions

Synthesis and application as activity-based probes and inhibitors
Promotie:Dhr. P.J. Dockerty
Wanneer:09 maart 2018
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard
Copromotor:prof. dr. M.D. (Martin) Witte
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Nature-inspired molecules containing multiple electrophilic
positions

Moleculaire inzichten wijzen de weg naar betere eigenschappen

Technieken in het veld van de chemische biologie maken het mogelijk om biologische processen op moleculair niveau te begrijpen. Een veel gebruikte techniek zijn chemische probes. Dit zogenaamde moleculaire gereedschap maakt het mogelijk om een specifiek biomolecuul in de context van een cel of een organisme te visualiseren.

Brabantamide A remt de groei van bacteriën en (water)schimmels en verhoogt phospholipase D activiteit in oömyceten. Deze interessante eigenschappen en het feit dat Brabantamides twee reactieve centra (een carbamaat en een α,β onverzadigde amide) bevat, motiveerde Paul Dockerty om de interacties tussen deze verbindingen en eiwitten te bestuderen.

Gezien hun structuur is het aannemelijk dat Brabantamides covalent binden aan eiwitten en daarom heeft Dockerty chemische probes ontworpen die gebruikt kunnen worden om eiwitten die binden aan Brabantamides te identificeren en te visualiseren. Zijn onderzoek laat zien dat enol carbamaten in eiwitten reageren met zowel cysteine als serine residuen en dat het substitutiepatroon de selectiviteit bepaalt. Het onderzoek vormt de basis voor de ontwikkeling van nieuwe derivaten met een verbeterde biologische eigenschappen.

Het promotieonderzoek van Paul Dockerty vond plaats bij de afdeling Chemical Biology 2 van het Stratingh Institute, met financiering door NWO. Hij werkt nu als Customer Consultant bij uitgeverij Elsevier.