Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adaptive seating and adaptive riding in children with cerebral palsy

In children with cerebral palsy
Promotie:Mw. M. (May) Angsupaisal
Wanneer:06 mei 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M. (Mijna) Hadders-Algra
Copromotor:dr. S. (Sacha) la Bastide-van Gemert
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adaptive seating and adaptive riding in children with cerebral
palsy

Zithulpmiddelen en therapeutisch paardrijden bij kinderen met cerebrale parese

Angsupaisal richtte zich in haar proefschrift op de aandoening cerebrale parese (CP, ‘spasticiteit’), waarbij kinderen moeite hebben met bewegen als gevolg van een hersenbeschadiging die voor het eerste levensjaar ontstaan is. Kinderfysiotherapeutische interventies bij kinderen met CP richten zich vooral op het functioneren van het kind in het leven van alledag. Kinderen met CP voeren veel dagelijkse activiteiten, zoals eten, spelen en schoolse activiteiten, uit in zittende houding. Het uitvoeren van deze activiteiten is sterk afhankelijk van het vermogen om houding, balans en arm-handfuncties te reguleren. Daarom staat bij veel interventies het verbeteren van de houdingsregulatie en de arm-handfunctie van deze kinderen centraal. Dit leidde onder andere tot de ontwikkeling van zithulpmiddelen en therapeutisch paardrijden.

De achterliggende gedachte bij deze interventies is dat zij zouden kunnen leiden tot een betere houdingsregulatie en daarmee tot betere arm-handfunctie. De kennis over de effectiviteit van zithulpmiddelen en therapeutisch paardrijden bij kinderen met CP is echter beperkt. Daarom behandelt Angsupaisal in haar proefschrift het effect van zithulpmiddelen en therapeutisch paardrijden op de houdingsregulatie en arm-handfunctie van kinderen met CP.

Haar systematische review over het effect van zithulpmiddelen bij kinderen met ernstige CP liet zien dat de negen studies die het best waren uitgevoerd een laag niveau van evidentie hadden. Deze negen studies gaven aan dat de meest belovende zithulpmiddelen bestaan uit voorzieningen die zowel de romp als de heupen ondersteunen. Deze ondersteuning zou kunnen leiden tot betere houdingsregulatie en daarmee tot betere arm-handfunctie. Dit type ondersteuning kan ook verwerkt worden in specifieke zitvoorzieningen, zoals een speelzitje of een toiletzitje. Deze voorzieningen hebben de potentie om de activiteiten en de participatie van kinderen met ernstige CP te bevorderen. Angsupaisal pleit voor aanvullend onderzoek naar het effect van zithulpmiddelen, wegens het lage niveau van evidentie van de studies van de reviews.

Het kleine onderzoek over therapeutisch paardrijden liet zien dat een kortdurende, intensieve toepassing van deze interventie geassocieerd was met een verbetering van de houdingsregulatie en grove motoriek. Groter onderzoek is nodig om de effectiviteit van therapeutisch paardrijden voor het verbeteren van het dagelijks functioneren van kinderen met CP te bewijzen.

CV Mattana Angsupaisal

Mattana Angsupaisal (1973) studeerde Fysiotherapie aan de Chiang Mai University in Noord Thailand en het University College in London. Daarna was zij werkzaam als docent Fysiotherapie aan de Naresuan University in Noord Thailand. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Instituut voor Ontwikkelingsneurologie van het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Tegenwoordig werkt Angsupaisal als assistent professor Fysiotherapie aan de Naresuan University in Thailand. De titel van haar proefschrift luidt: “Adaptive seating and adaptive riding in children with cerebral palsy. In children with cerebral palsy”.