Over ons Actueel Evenementen Promoties

Auditory hallucinations in youth

Occurrence, clinical significance and intervention strategies
Promotie:Mw. K. (Kim) van Slobbe-Maijer
Wanneer:30 september 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. I.E.C. (Iris) Sommer
Copromotor:dr. A.A. (Agna) Bartels-Velthuis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Auditory hallucinations in youth

Nieuwe therapie vermindert invloed stemmen horen bij jeugdigen

Een nieuw ontwikkelde psychotherapie vermindert bij kinderen van 8-18 jaar de invloed van stemmen horen in hun hoofd. De therapie versterkt hun vaardigheden om met stemmen horen om te gaan. Dit blijkt uit onderzoek van Kim van Slobbe-Maijer, kinder- en jeugdpsychiater en onderzoeker bij de Bascule te Amsterdam en promovenda bij het UMCG. Jeugdigen die hulp zoeken, blijken vaak te lijden onder meerdere psychiatrische aandoeningen. Zij verdienen daarom een brede klinische screening. Kim van Slobbe-Maijer promoveert op 30 september aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Een auditieve hallucinatie betekent dat iemand iets hoort zonder dat daar geluid van buitenaf voor is. Het kan van alles zijn; van ondefinieerbare geluiden of gemompel tot duidelijke muziek en/of stemmen die spreken, fluisteren of schreeuwen. Indien het ‘stemmen die spreken’ betreft, heet dit auditief verbale hallucinaties of ‘stemmen horen’. Uit het onderzoek van Van Slobbe blijkt dat ongeveer één op de acht jeugdigen iets hoort zonder geluid van buitenaf. Daarmee komt het vaker voor dan bij volwassenen of ouderen, waar het ongeveer bij 5% van de mensen voorkomt. Verder blijkt dat ongeveer een kwart (23.6%) van de jeugdigen die stemmen horen, zorg nodig hebben.

Lees het volledige persbericht.