Over ons Actueel Evenementen Promoties

Multifunctional catalytic systems for the conversion of glycerol to lactates

Promotie:Dhr. Z. (Zhenchen) Tang
Wanneer:21 mei 2019
Aanvang:11:00
Promotors:P.P. (Paolo) Pescarmona, Prof, prof. dr. ir. H.J. (Hero Jan) Heeres
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Multifunctional catalytic systems for the conversion of glycerol to
lactates

Betere manier om groene chemicaliën te maken

Het vervangen van fossiele grondstoffen voor hernieuwbare, biobased alternatieven is een belangrijke uitdaging voor de chemische industrie. Glycerol is een van de meest veelbelovende grondstoffen die te produceren zijn uit biomassa. De omzetting van glycerol in nuttige chemische producten via zogeheten heterogene katalysatoren is daarom een belangrijk onderzoeksonderwerp. Zhenchen Tang richtte zich tijdens zijn promotieonderzoek op verschillende reactiepaden voor de conversie van glycerol in waardevolle chemicaliën, waarbij zijn aandacht vooral uitging naar het ontwerp van de katalysator en de optimalisatie van het katalytische proces.

Tang richtte zich op de conversie van glycerol in methyllactaat en melkzuur, omdat dit twee van de meest belangrijke platform moleculen zijn die zijn te maken van glycerol. Het doel van zijn werk was om katalytische systemen te ontwikkelen die de conversie van glycerol naar methyllactaat of melkzuur mogelijk maken en een rendabel alternatief zijn voor de huidige productie, dat gebaseerd is op fermentatie maar een lage efficiëntie heeft. De katalytische systemen die Tang ontwikkelde tonen verbeterde prestaties vergeleken met wat er tot nu toe mogelijk was. Ook vond hij een goed gedefinieerde relatie tussen de katalytische resultaten en de structuur van de katalysator.

Het promotieondezoek van Zhenchen Tang vond plaats bij de afdeling Chemische Technologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering via de Chinese Scholarship Council.