Over ons Actueel Evenementen Promoties

Enzymatic synthesis and polymerization of saccharide-vinyl monomers in aqueous systems

Promotie:Dhr. A. (Azis) Adharis
Wanneer:28 juni 2019
Aanvang:09:00
Promotors:K.U. (Katja) Loos, Prof, prof. dr. C.L. Radiman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Enzymatic synthesis and polymerization of saccharide-vinyl monomers
in aqueous systems

Nieuwe polymeren uit koolhydraten

Koolhydraten vormen een hernieuwbare vorm van biomassa en zijn in verschillende variëteiten overvloedig in de natuur aanwezig. De noodzaak om koolhydraten te gaan gebruiken als polymere materialen is echter pas in de laatste paar decennia ontstaan. Zo is het mogelijk uit koolhydraten duurzamere polymeren te produceren die een lagere impact hebben op het milieu dan polymeren uit fossiele bronnen. Bovendien kunnen er nieuwe functionele polymere materialen ontwikkeld worden door grondstoffen met complexe functionaliteiten, zoals koolhydraten, op te nemen in de polymeerstructuur. Recent is bijvoorbeeld aangetoond dat glycopolymeren, waarbij de koolhydraten als zijgroepen aan de polymeerketen hangen, geschikt zijn voor het gebruik in verschillende toepassingen, waaronder ziekteremmers, biosensoren en medicijnafgifte systemen.

Glycomonomeren, de grondstoffen voor glycopolymeren, bestaan uit sacharide eenheden die gebonden zijn aan polymeriseerbare groepen, waarvan de vinyl groep het meeste word gebruikt. Azis Adharis onderzocht de synthese van verschillende glycomonomeren en hun polymerisatie via milieuvriendelijke methoden. Voor de synthese van sacharide-vinyl (macro)monomeren gebruikte hij koolhydraten als grondstof en enzymen als biokatalysator. De glycomonomeren zijn met succes gepolymeriseerd door middel van reversibele additie-fragmentatie ketenoverdracht polymerisatie, vrije radicaal polymerisatie (FRP) en enzym-gemedieerde FRP in water. Ook prepareerde Adharis dubbel-hydrofiele en amfifiele blokglycopolymeren waarvan hij de zelforderning, die resulteert in micellen, bestudeerde.

Het promotieonderzoek van Azis Adharis vond plaats bij de afdeling Macromolecular Chemistry and New Polymeric Materials van ghet Zernike Institute for Advanced Materials met financiering via het Indonesian Endowment Fund for Education, Ministry of Finance, Republic of Indonesia. Hij werkt nu als docent aan de Universitas Pertamina in Indonesië.